Yakin Berpada-pada

Hadiah

Ketika Peperiksaan Percubaan SPM

Semasa peperiksaan percubaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk subjek Bahasa Melayu, saya mendapat gred A. Kebetulan ketika itu hanya 2 orang pelajar yang berjaya mendapat A.

Ini bukanlah entri untuk mengangkat bakul sendiri. Bukannya nak puji diri sendiri pun. Saya bukan budak pandai yang mendapat semua A dalam SPM. Kalau anda mahukan contoh, bukan sayalah. Tetapi jangan lupa, apa yang penting adalah proses yang kita lalui itu, bukan hasilnya. Memang, kekadang hasil itu penting, tetapi yang lebih berharga dan bernilai adalah sebuah proses. Sejauh mana kita bersungguh? Sejauh mana kita kuat menghadapinya? Kan Allah SWT pun ada berpesan yang Allah tak melihat hasil, tetapi melihat usaha.

Manusia melihat hasil. Allah melihat usaha.

Kembali kepada kisah dalam gambar tersebut.

Ketika peperiksaan sebenar, saya mendapat gred B untuk subjek Bahasa Melayu. Sebaliknya, subjek Bahasa Inggeris yang beroleh gred A. Alhamdulillah.

Sebenarnya, apa yang terjadi?

Adakah tidak cukup persediaan?

Dah pernah dapat A masa percubaan, kan?

Atau mungkin sebenarnya awak terlalu yakin?

Ya, overconfidence.

Kita perlukan keyakinan untuk maju ke hadapan. Selalunya apa yang kita yakini itulah yang akan terjadi. Namun malang sekali apabila keyakinan itu tidak disandarkan kepada usaha yang bersesuaian.

Semua orang boleh kata dia boleh dan dia mampu. Mungkin kita pernah mencapai kejayaan sekali, dan kita merasakan kejayaan sekali boleh berbuah untuk kali yang kedua. Ya, memang boleh jika kita berusaha.

Malangnya, budak 17 tahun yang dapat B untuk subjek Bahasa Melayu itu telah meminimakan masa belajar subjek yang berkenaan sebaliknya memberi tumpuan kepada subjek-subjek lain akibat selalu tidur dalam kelas.

Pendek kata,

Orang yang hebat selalu yakin. Untuk mencapai keyakinan yang dimaksudkan, mereka selalu bersedia. Persiapkan diri dengan ilmu pengetahuan. Persiapkanlah dengan segala persiapan.

Siap siaga. Maju ke hadapan. Ok, tekan brek.

Dan persiapan untuk menuju ke syurga itu adalah lebih penting. Yakin dapat masuk syurga? Gulp.

Leave a comment