Duit Banyak, Belanja Sikit

Saya sedang membaca sebuah buku bertajuk BAJET WANG : Cara Untuk Mengatasi Masalah Kekurangan Wang. Saya masih menunggu panggilan bekerja, tetapi sedang melakukan sedikit persediaan supaya tidak menjadi seperti orang kebanyakan.

Dapat gaji sikit, belanja sikit.

Dapat gaji banyak, belanja banyak.

Ini sifat orang biasa. Semakin banyak duit mereka, semakin tinggi nafsu untuk berbelanja. Kereta yang dibeli mengikut status pekerjaan.

Maklumlah, jurutera. Takkan pakai kancil?

Maklumlah, pegawai kerajaan. Takkan pakai saga? (Jika anda benar-benar punyai wang tidak mengapa.)

Buku ini mengajar saya bahawa sikap sebegini menyukarkan proses untuk menyimpan. Mungkin tidak dapat menyimpan langsung. Jika adapun, mungkin sedikit.

Kadang-kadang manusia sering lupa dan hanya mahukan keseronokan yang seketika. Duit dibelanjakan seperti tidak ingat dunia. Ditambah pula dengan penggunaan kad kredit. Hutang sana dan hutang sini.

Mudahnya saya bercakap.

Sebab saya belum bekerja.

Tunggu dan lihat awak  saya macammana ya!

Leave a Reply

