Malam Bersama…

Pernahkah ungkapan ini menerjah ke dalam kotak mindamu? Pernahkah seseorang mempelawa kamu menyertai MABIT? Apa itu MABIT?

Mabit adalah singkatan kepada Malam Bina Iman dan Takwa. Ia adalah satu malam yang dikhususkan sekhusus-khususnya untuk melatih diri bersama dengan Allah. Membuang segala agenda dunia. Ia tertumpu kepada pembaikan hubungan kamu dengan Allah.

Ia adalah satu wasilah untuk mendekatkan diri dengan Allah. Bertemankan rakan-rakan yang sering menjadikan al-quran dan qiamullail sebagai teman hidup hampir setiap malam, proses itu menjadi mudah bagi new beginner, begitu juga otai yang kadang-kadang tergelincir.

Ya, suatu kebaikan itu sukar untuk dilakukan secara berseorangan. Justeru, logik benar kepentingan kalian mendekati mereka yang mengamalkan cara hidup Rasulullah ini. Semua manusia inginkan kebaikan. Namun, tak semua punyai kekuatan untuk melakukan kebaikan. Lalu, apa caranya? Berkumpullah dengan orang-orang yang baik dan binalah iman kalian.

Suatu malam yang saya tunggu. Malam yang sunyi dan sepi. Bertemankan bunyi cengkerik dan unggas. Malam yang menuntut mujahadah kamu. Ia bukanlah malam yang bisa dinikmati semua. Ia adalah malam untuk mereka yang terpilih. Iaitu malam ber’khalwat’ dengan Allah.

Berminat untuk MABIT?

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s