Apabila Ambulans Berlalu…

Hati berdebar-debar melihat ambulans menerobos laluan jalan yang penuh dengan kereta. Apabila melihat ambulans, saya sering teringatkan kematian. Hmm.. Mengingat mati suatu kemanisan. Menjadikan insan tidak dalam kelekaan.

“Eh, ada ambulans kat belakang. Adik, jalan.”

Adik pusing kepala kiri dan kanan. Terus dia meluncur laju kereta ke depan. Ambulans masih tersekat di situ.

“Ya Allah, kenapa kereta belakang kita tak jalan. Tak dengar ke ambulans tu?”

Tanya saya geram. Kami semua menoleh ke belakang termasuklah si pemandu yang masih belum berlesen itu.

“Eh, tengok depan!” Kereta hampir melencong.

“Rapat ke kiri. Bagi ambulans lalu. Bawa slow sikit.” Emak pula menambah.

Barulah kereta di belakang kami memberi laluan. Geram sungguh saya.

Mudah-mudahan pesakit tersebut berjaya dirawat dengan baik. InshaAllah.

Tiba-tiba air mata saya bergenang. Saya teringat kepada kata-kata yang saya baca sebentar tadi dalam akhbar KOSMO.

Selalunya kita akan membuat persiapan untuk kehidupan kita pada hari esok. Selalu pula kita lupa tentang persediaan untuk kematian kita pada hari esok.

Air mata jatuh satu demi satu. Tambahan dengan lagu menyayat hati di dalam kereta beserta dengan berlalunya ambulans sebentar tadi. Saya tertanya-tanya bagaimana agaknya ketika saya mati nanti? Bilakah? Dimanakah? Adakah ketika itu saya sedang membuat persediaan? Persediaan yang bagaimana?

Mati adalah satu kepastian. Bila dan dimana tiada dalam pengetahuan. 

Dari Abu Ya’la yaitu Syaddad bin Aus r.a.dari Nabi s.a.w., sabdanya:

“Orang yang cerdik – berakal – ialah orang yang memperhitungkan keadaan dirinya dan suka beramal untuk mencari bekal sesudah matinya, sedangkan orang yang lemah ialah orang yang dirinya selalu mengikuti hawa nafsunya dan mengharap-harapkan kemurahan atas Allah – yakni mengharap-harapkan kebahagiaan dan pengampunan di akhirat, tanpa beramal shalih.”

Mari beringat:

1)Esok perlukan persediaan. Persediaan untuk dunia dan akhirat.

2)Muhasabah dengan menilai amalan kita. Adakah selama ini kita sekadar memenuhi tuntutan tanpa menghayatinya?

3)Melakukan kebaikan setiap masa dengan menjaga hubungan dengan Allah, beserta manusia.

4)Menjauhi golongan yang membawa kita kepada kelekaan untuk mengingat Allah SWT jika kita merasa satu kesukaran untuk memelihara diri. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

5)Menjauhi segala lubang yang menjauhkan kita daripada Allah SWT.

6)Memberi laluan kepada ambulans. Be sensitive.

Leave a Reply

