On Call: Si Gadis Trauma

“Ada on call.”

Saya bergegas turun ke klinik. Menanti pesakit yang dihantar ke Klinik Pakar Pergigian. Bukan 10 minit. Tapi 1 jam. Kasihan pada pesakit yang mungkin terpaksa menahan kesakitan seketika.

Solat zuhur ditunaikan terlebih dahulu. Nasib baik Allah gerakkan hati saya untuk terus bersolat sementara menanti kehadiran pesakit yang dinanti-nantikan. Jika saya menunggu tanpa bersolat dan pesakit sebenarnya datang lambat, saya mungkin terlepas untuk bersolat. Nauzubillahhiminzalik.

Solat

Selagi ada ruang dan peluang untuk menunaikan solat, maka utamakanlah mana yang utama. Kadang-kadang ketika jarum jam melepasi jam 4 kebanyakan pesakit sudah tiada. Semua rawatan sudah selesai. Apa salahnya pergi sekejap tunaikan hak kepada Allah tanpa menidakkan amanah kita sebagai pekerja. Kalau tak ada pesakit kenapa duduk sahaja dalam klinik sedangkan hak pada yang utama tergendala?

Fikir-fikirlah sendiri.

Gadis Trauma

Badannya menggeletar. Nurse mengambil selimut tebal dan menutupi tubuhnya. Tambahan dia tidak minum dan makan sejak pagi kerana kemalangan berlaku ketika dalam perjalanan ke kelas. Di bibirnya kelihatan beberapa tompokan darah dan luka. Kembang. Bengkak.

Tuturnya tidak tentu arah. Saya baringkannya dan suruh dia membuka mulut. Dalam keadaan itu dia masih terus menggeletar. Saya peluk tubuhnya dari belakang dan memegang dadanya.

“Sabar. Ingat Allah.”

Badannya berhenti daripada menggeletar dan air matanya terus mengalir. Menangis. Mungkin itu tangisan pertama yang keluar sejak terkejut dari kemalangan tadi. Mungkin. Saya faham perasaannya. (Tiba-tiba)

Saya Trauma

Saya juga pernah kemalangan dan menghadapi kecederaan yang lebih kurang sama dengan beliau. Saya faham apa yang beliau rasakan. Memikirkan kecederaan yang terpaksa ditanggung. Memikirkan pengajian yang tergendala. Memikirkan apa yang bakal berlaku seterusnya. Memikirkan penerimaaan keluarga.

Teringat kembali ketika saya ditimpa kemalangan beberapa tahun yang lalu, sengaja saya merahsiakan daripada pengetahuan keluarga(kerana tidak kritikal) kerana takut mereka risau. Setelah selesai semua rawatan barulah saya menjelaskan.

Empathy

Semasa pengajian kami sering diingatkan bahawa seorang doktor perlu punyai perasaan empathy. Ia difahami sebagai meletakkan kaki di dalam kasut orang lain. Kalau kasut dia koyak dan masuk air, kita juga terpaksa menanggung kesusahan yang sama. Terpaksa, kah?

Fahamilah mereka baru sahaja kemalangan. Dalam kesakitan. Kadang-kadang mereka tidak mahu banyak benda melainkan anda menberikan sedikit ketenteraman.

Dan ketenteraman yang terbaik bilaman anda mengingatkan mereka kepada Allah.

Allah.

“Adik, ingat Allah. Sabar ya. Doktor akan cuba buat apa yang boleh untuk tolong adik. Tenang ya. Ingat Allah. Zikir dalam hati.”

Dan mulakanlah setiap langkah dengan kalimah bismillah.

Rumusan

Pesakit ini meraung mengadu kesakitan ketika diberi suntikan. Maklumlah tengah sakit tetapi semuanya berjalan lancar. Alhamdulillah, Allah mudahkan. Saya selesai memberi rawatan ketika jarum jam hampir ke waktu asar.

Nasib baik.

Nasib baik saya bersolat awal tadi.

 

Leave a Reply

