Kau dan aku pun ada. Dia pun, kot.

Apakah miswak?

Tak tahulah kak.

Ha, siapa tahu apakah itu miswak.

Berus gigi, kan.

Tahukah anda miswak yang Rasulullah guna lebih 1400 tahun yang lalu itu berasal dari mana?

Pokok, kan.
Ha, saya tahu. Dari ranting pokok.
Pokok apa?
Apa ye?

Antara pokok-pokok yang dinyatakan dalam buku ini adalah pohon al-araak, pohon zaitun, pohon bitam, pohon walnut atau mana-mana pohon yang pahit!

Er, tak pernah dengar semua nama pokok tu kecuali nama zaitun dan walnut.
Ha, pokok pahit tu mesti sebab pahit selalunya bersifat mujarab, kan.
Kak, ada lagikah pokok-pokok itu di zaman sekarang?

Eh, takkan pokok pun pupus macam binatang. Yer tak? InshaAllah ada. Tetapi berus gigi yang kita biasa pakai itu berasal dari mana pula? Pokokkah?

Ish akak. Saya tak pernah terfikir sampai ke situ.
A ah kan. Berus tu berasal dari mana ye.
Eh, kak. Kita ini ikut sunnah Nabi ke tak? Berus gigi kita tu lain kan dengan miswak yang Rasulullah guna?

Kebiasaannya ketika ketiadaan berus gigi akibat tertinggal, hilang dan sebagainya dan terdapat halangan untuk membeli yang baru, ada tiga cara yang kita boleh lakukan untuk menggantikan miswak. Miswak ya, seperti yang dinyatakan di dalam buku ini.

1-Jari
Ia menjadi sunnah dan beroleh pahala dengan syarat kita meniatkan ia sebagai miswak.
Namun, jika miswak sudah diperolehi tetapi kita tidak mengunakannya, maka pahala bermiswak sudah hilang. Ya, sepertimana dijelaskan dalam buku ini.

2-Kain
Khas untuk mereka yang tidak punyai gigi. Takkan nak berus gusi dengan miswak. Jadi kain yang kasar boleh menggantikan miswak dengan syarat seperti di atas iaitu niat.

3-Berus gigi

Eh, tadi akak kata berus gigi tak sama dengan miswak.

Eh, bila masa pula kakak yang kata. Kawan awak yang kata. Apa pula buku kata?

Tenang-tenang ya wahai adik-adik. Konsepnya sama seperti di atas iaitu jika miswak ada maka penggunaan berus gigi tidak dikira mengikut sunnah. Berus gigi tidak boleh menggantikan miswak. Berus gigi tidak sama dengan miswak.

Ha, apakah maksud akak? Er, maksud saya maksud buku yang akak baca? Miswak masih wujudkah sekarang? Adakah berus gigi yang kita pakai ini tidak menurut sunnah dan tidak beroleh pahala?

Suara azan pun berkumandang.

Eh, adik-adik. Maaf. Kita sambung akan datang. Adik-adik tolong fikirkan jawapan!

Advertisements

7 Sebab Jangan Tidur

SATU

Hari-hari yang berlalu bagaikan sebuah mimpi yang telah terlaksana. Satu demi satu kisah kehidupan mendidik jiwa untuk menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Ia berlaku kepada saya, juga kepada dia. Dialah anak-anak yang dilahirkan di Palestin, terletaknya Gaza iaitu sebuah kawasan yang penuh berkat.

DUA

Senyumannya mengingatkan saya kepada seorang sahabat lama, namun senyumannya kali ini lain benar kerana ayat yang terucap dari bibirnya. Apa yang dia kata?

“Saya bersedia menjadi ikon untuk Aman Palestin kerana saya pun ingin ke syurga.”

Beliau adalah pengacara popular sebuah rancangan kegemaran saya di tv9. Kini, popularitinya menjadi suatu wasilah untuk dia dekat dengan syurga Allah.

TIGA

Merdeka! Tahniah kepada Israel kerana telah merdeka dan beroleh sebuah negara hasil daripada kekejaman kalian menceroboh, mengusir dan menakluk Palestin pada 15 Mei 1948, tarikh dimana secara rasminya Israel diiktiraf oleh PBB sebagai pemilik bumi Palestin. Memang Israel hebat sebab bunuh ramai pejuang-pejuang Islam. Israel hebat juga kerana telah memusnahkan tanah yang merupakan tempat kelahiran para nabi seperti nabi Ishak, Yakub, Yusuf, Yahya, Isa dan ramai lagi.

Tak lama selepas itu, Israel berjaya membakar Masjid al-aqsa dengan kiriman seorang pakar perubatan yahudi dari Australia pada 21 Ogos 1969, tarikh yang menaikkan kemarahan umat Islam yang sensitif. Ia juga dikenali sebagai hari al-aqsa sedunia.

EMPAT

Surah itu dibaca 17 kali sehari untuk orang yang bersolat 5 waktu sehari. Kalau ajaran sesat jenis yang menjamak solat tanpa keperluan mungkin kuranglah. Bersoal jawablah engkau dengan tuhan. Melihat ayat yang terakhir, agak-agak siapakah yang dimaksudkan oleh Allah sebagai orang yang dimurkai dan orang yang sesat?

Orang yang dimurkai adalah Yahudi.

Orang yang sesat adalah kafir.

Justeru apa? Orang yang paling benci dengan orang yang beriman adalah orang Yahudi. Sehinggakan ketika sukarelawan itu bergerak ke masjid untuk bersolat subuh berjemaah, seorang pihak berkuasa palestin yang bertugas di masjid ditugaskan untuk menjaga keselamatan para jemaah ini. Kerana mereka yang berjaya bangun pagi untuk solat berjemaah di surau/masjid adalah orang-orang yang tinggi imannya. Orang-orang yang menjadi target yahudi untuk dihancurkan.

LIMA

Mungkin menjadi tanda tanya kenapa mereka mahu benar bumi Palestin? Apakah keistimewaannya? Menyelak kembali ketika Rasullullah dinaikkan ke langit ketika Isra’ dan Mikraj, agak-agaknya kenapa dari Mekah tidak terus ke langit? Kenapa perlu ke Palestin? Yalah, selain daripada sebab Rasulullah bersolat jemaah bersama para Nabi.

Menurut kajian saintifik terkini, di atas kawasan baitul maqdis terdapat ruang udara ke kawasan lain. Ruang udara yang merupakan tempat masuk dan keluar strategik. Inilah keinginan mereka. Ya, selain daripada beberapa banyak sebab yang lain.

ENAM

Terduduk kaku selama 10 saat mendengar kalimah isteri seorang pejuang yang telah mati syahid. Ia mengungkapkan,

“Kalau umat Islam tidak mahu membantu kami, tidak mengapa. Tetapi kami akan adukan kepada Allah di akhirat kelak.”

Rupa-rupanya tanah suci ini bukan sahaja milik warganegara Palestin. Tetapi ia adalah hak milik Umat Islam. Siapakah umat Islam yang dimaksudkan?

TUJUH

Suatu masa nanti, bumi Palestin akan bebas dari penjajahan. Ketika itu mungkin nyawa telah ditarik Tuhan. Namun, hasil yang kau mimpikan sejak awal adalah urusan Tuhan. Apa yang kau boleh lakukan sekarang?

1. Bersedekahlah. Bantulah Aman Palestin dengan harta yang kau miliki untuk pembangunan umat Islam di sana. Sedarilah kau sedang membantu anak-anak dan isteri para pejuang. Tahukah engkau bahawa orang mati syahid diberi keizinan oleh Allah untuk memberi syafaat? Suatu masa nanti si mati akan berkata kepada Allah SWT, dimanakah si folan/folanah yang telah membantu anak-anak yatim dan isteri aku ketika aku telah mati? Aku ingin memberikan syafaat kepadanya.

2. Bersedekahlah dengan tenaga yang engkau ada. Sebarkan kepada keluarga, saudara mara dan rakan sekerja tentang kekejaman Israel dan betapa rakyat Palestin memerlukan sokongan kita. Mereka yakin kita sedang menyokong mereka, jadi tolong jangan tidur. Lakukan sesuatu.

3. Boikotlah. Boikotlah produk-produk yang memberi bantuan kepada ‘perjuangan’ Israel. Sehinggakan Syed Yusuf al Qardawi telah memfatwakan haram kita berbelanja produk-produk yang mempunyai kaitan dengan Israel.

Lakukanlah sesuatu.

Jangan tidur.

Dana Sumbangan & Derma
Bank Islam (M) Berhad: 12029010047880
Maybank (M) Berhad: 562263010787
Bank Muamalat (M) Berhad: 12070005133717
RHB Islamic Bank: 21245760004907

Membina Impian

Semua orang ada impian masing-masing. Pastinya, impian adalah suatu hala tuju yang menentukan siapa kita di pengakhiran hidup ini. Orang yang tidak mempunyai impian tidak bermakna mereka orang yang gagal. Tetapi hidup ibarat impian ibarat belayar di tengah lautan tanpa kompas. Kapal mahu singgah di darat tetapi tiada arah. Ia boleh sampai ke destinasi, namun yang membezakan masa untuk sampai dan adakah destinasi itu sebuah destinasi yang tepat.

Setiap manusia memandang kehidupan dari banyak sudut. Ada yang sekadar cukup-cukuplah. Saya teringat bagaimana suatu ketika saya diperlekehkan kerana berhasrat untuk melakukan kerja sampingan. Tidak cukupkah gaji sebagai seorang pekerja kerajaan. Itu bukan isunya. Justeru, situasi ini menggambarkan manusia memang berbeza dalam membuat pemerhatian. Tujuan melakukan kerja sampingan bukan sekadar beroleh pendapatan berlebihan. Tetapi, ia lebih dari itu sebenarnya.

Melihat IMPIAN sebagai suatu motivasi, mari kita membina kehidupan yang lebih baik dengan menulis IMPIAN di atas kertas dan ditampal di sudut yang boleh kita perhatikan setiap hari. Jangan malu. Yakinlah yang IMPIAN yang anda impikan itu pasti menjadi kenyataan. Percayalah untuk berjaya.

I: Isilah kehidupan dengan impian yang jelas.

M: Memerhatikan di sebalik kejayaan seseorang adalah impian yang mungkin dikategorikan tidak masuk akal.

P: Perbaharui impian untuk sesuatu jangkasama tertentu. Contohya, 3 bulan, setahun atau 3 tahun.

I: Impian perlu disertai dengan usaha yang berterusan dan semangat yang jitu.

A: Aktifkan kehidupan dengan suasana yang dapat membantu untuk mencapai impian.

N: Nadi IMPIAN adalah pertolongan Allah. Hanya dengan keizinanNya segala yang diimpikan menjadi kenyataan.

Ada kelas ke?

Kelas kau joyah! Rajinnya kau ke kelas. Kau ada kelas ke? Memang ada kelas kau pergi kelas!

Saya terlihat status Facebook seorang pelajar berkenaan kemalasannya untuk menghadiri kuliah pada hari esok. Sejauh mana dia benar-benar memaksudkannya, saya tidaklah pasti. Mungkin dia hanya bergurau dan nak ‘test market’.Namun, seingat saya, saya jarang sekali mengeluh apabila bermulanya hari ke kuliah. Kenapa tidak?

Mengapa perlu mengeluh untuk mendapatkan ilmu? Ilmu yang akhirnya akan memberikan manfaat kepada diri anda juga semestinya. Menyedari bahawa kita ini manusia biasa yang adakalanya berasa malas, saya ingin kongsikan beberapa tips bagaimana untuk rasa bersemangat kembali ke kelas pada hari pertama selepas hari ahad.

Yalah, hari isnin nak ke hari jumaat punyalah lama. Tetapi hari sabtu nak ke isnin punyalah sekejap.

  • Persiapkan mental dengan mengenalpasti apakah tujuan anda ke kelas.
  • Persiapkan diri dengan memastikan segala peralatan telah disediakan seperti baju telah disterika dan buku catatan telah dikemaskini.
  • Pastikan hujung minggu anda terisi dengan aktiviti mengulangkaji pelajaran dan menyiapkan segala tugasan.
  • Menghubungi ibu, bapa dan adik beradik untuk mendapatkan kata-kata semangat. Tuliskan kata-kata itu di meja belajar anda.
  • Menjadikan rakan-rakan yang berjaya sebagai sumber inspirasi untuk ke kelas.
  • Bergaullah dengan rakan-rakan yang positif.
  • Yang paling penting, persiapkan rohani. Bersihkan hati dengan amalan-amalan kerohanian seperti membaca al-Quran supaya proses menuntut ilmu dipermudahkan Allah SWT.

Selamat mengecapi kejayaan, adik-adik sekalian.

“Sesiapa yang menempuh satu jalan kerana mencari ilmu, maka Allah akan memudahkan baginya jalan ke syurga.”

[Riwayat Muslim dalam Shahihnya (penomboran Fu’ad Abd al-Baqi), hadis no: 2699].

Justeru, mengapa mengeluh adik-adikku?

Monolog: Kawan

  1. Hati saya sebak membaca kenyataan ini.
  2. Dalam minda saya terbayang beberapa wajah.
  3. Teringat pula pesanan seorang sahabat, “Pedulikan apa orang kata. Kita sibuk fikir apa orang akan kata tentang kita tapi sebenarnya orang itu tak kata apa-apa pun.”
  4. Saya pernah ada kawan yang membenci saya tetapi mereka bukan musuh ya.
  5. Saya pernah ada kawan baik yang banyak bercerita keburukan saya.
  6. Dan sebaik-baik kawan adalah kawan yang sering mengingatkan saya untuk melakukan kebaikan.
  7. Mengenangkan ini, akhirnya saya senyum bahagia kerana saya punyai ramai kawan-kawan yang sering membantu saya melakukan kebaikan.
  8. Hidup dalam berjemaah adalah suatu rahmat!!!
  9. Err, dan saya ada tak menjaja keburukan kawan saya kepada kawan-kawan yang lain?
  10. Dan saya ada tak memusuhi sesiapa kerana saya tidak suka dengan sikapnya?
  11. Ingat, membenci kerana Allah, bukan kerana nafsu saya.
  12. Lebih baik saya diam.
  13. Kenapa suka sangat menjaja keburukan orang?
  14. Hey diamlah.
  15. .

SE: Tears That Falls

Dedicated to my lurvely sis 4 her graduations..we all love u !!
We can’t begin to tell you
Just how loved you are
We can’t believe how time has flown
And how you’ve come so far
 
Forgive us when we stop and stare
And tears fall from our eyes
Time flew by so quickly
Sure took us by surprise
 
We asked you to stay little
To always be our baby
You said, “I’ll try to if I can,
but, I’ll have to grow up…maybe.”
 
Now here you stand before us
A respectful, honest woman
Strong-willed and determined
Who always says, “I can”
 
There are no doubts within our minds
That you’ll indeed succeed
Your future holds so much in store
But ‘that smile’ is all you need
 
You’ve always been so gentle,
So loving, kind and giving
Having you as our sis,
Is another term for ‘living’
 
No matter where life leads you
No matter what you do
We’ll always be your biggest fans
And we’ll be here for you.
 
CONGRATS DR LIANA !!
p/s:Thank you so much Sis! I love you always.

The Land of ‘Money’

When you look at her, you may take more than a minute to say that she has something extraordinary. However, when she starts saying words, you will not even have a second to deny that she is so special. I am very thankful to Allah SWT for giving me chances to meet up special people around.

And she is special not because she is intelligent, or smart, or beautiful, or talkative, or brave. But when she started to speak even a little word, it would knock you deep in the heart.

Looking back a year ago, I made a joke by saying to my parent that I want to work in Borneo’s Ireland. At first, they agreed with me but after a while they totally changed their mind. My mom was not happy because she has a thought that I am going to marry Sarawakian, as I am staying here! She was afraid if I am going to stay here throughout my life, which now I would say, inshaAllah mummy, I will and have to come back. No such thing as anything or anyone can stop me from going back home in Peninsular. No worries, mom.

And over past 3 months ago, she was shocked knowing I have to work in Sarawak. At first, I let myself calm by accepting Allah’s fate. As she is hoping me to stay around Peninsular, so I made an appeal for not going over the seas. Allah still wanted me to come here, Sarawak, the place I would never think of that I am going to stay here for at least 2 years! Phew!

Let us move back to the extraordinary saying from a special person. I asked her,

“So far, how do you find Sarawak?”

She answered,

“I am homesick. Tetapi rezeki saya di sini. This place is going to give me money. Not just money, but the lesson of life. The place to build maturity. The place to appreciate life. The new place to be independent.”

I nodded my head. Speechless.

This is my place. The place of ‘rezeki’. Rezeki in many ways!!

How do you defined rezki? The way you see life will give you the answer.

Mahfum Firman Allah (Saba’:24)

Katakanlah: “Siapakah yang memberi rezeki kepada mu dari langit dan dari bumi?” Katakanlah: “Allah”, dan Sesungguhnya Kami atau kamu (orang-orang musyrik), pasti berada dalam kebenaran atau dalam kesesatan yang nyata.

Mahfum Firman Allah (Al-Ankabut:60)

Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa (mengurus) rezekinya sendiri. Allah-lah yang memberi rezeki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha mendengar lagi Maha mengetahui.

Mahfum Firman Allah (Ali Imran:26):

Katakanlah: “Wahai Tuhan yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Hadis Nabi s.a.w. bermaksud: “Barangsiapa tekun beristighfar, nescaya Allah mengadakan baginya jalan keluar dari tiap-tiap kesempitan serta diberi rezeki dari arah yang tidak  di sangka-sangka.” (H.R. Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah dan Hakim)