Sukakan seseorang adalah fitrah

Setiap manusia punyai tarikan berbeza. Tidak dinafikan anda mungkin pernah jatuh cinta dengan seseorang. Sekalipun tidak sampai ke peringkat jatuh cinta, mungkin anda pernah atau sedang menyukainya.

Antara tanda-tanda anda sedang bermain dengan lamunan cinta adalah:

  1. Anda sering teringatkannya.
  2. Anda sentiasa menyebut namanya dalam doa anda.
  3. Jika dia mempunyai facebook, anda sering mengintip perbuatannya.
  4. Anda sukakan apa yang dia suka.
  5. Anda termimpi-mimpikannya.
  6. Anda berusaha untuk dia tahu yang anda menyukainya.
  7. Anda malu-malu berinteraksi dengannya.

Perasaan sukakan seseorang adalah fitrah. Ia adalah suatu perasaan yang halal jika anda tahu bagaimana untuk menguruskannya. Sebaliknya ia menjadi haram jika anda menguruskannya dengan cara yang salah.

Justeru rakan-rakan, apa yang perlu anda lakukan ketika rasa itu merajai jiwa? Layan jiwangkah? Jom kita lihat apa yang boleh kita lakukan.

  • Doa. Ya Allah, permudahkanlah urusan jodoh dan pertemuan saya dengan jodoh yang baik. Jika si folan baik untukku, maka permudahkanlah urusanku. Jika dia tidak baik untukku, serta segala urusan dunia dan akhiratku, maka kau jauhkanlah dia dari hidupku.
  • Kawal nafsu daripada aktiviti-aktiviti yang melalaikan hati untuk terus melayani rasa itu. Contohnya seperti mendengar muzik jiwang atau membaca novel cinta. Banyakkan bacaan buku berilmiah, di samping tidak menafikan pentingya berpuasa, berzikir dan bersolat sunat.
  • Jaga akhlak. Anda tidak perlu menonjolkan yang anda menyukai dia kerana sikap ini mungkin mencemarkan maruah anda selaku seorang muslimah. Ada sesetengah manusia yang sengaja meletakkan gambar-gambar cantik mereka di facebook dengan tujuan untuk mengikat hati sang lelaki. Berhati-hatilah saudari muslimah sekalian.

Apa lagi yang mampu anda lakukan melainkan perasaan itu sebenarnya adalah ujian daripada Allah SWT. Semoga anda terus tabah bermujahadah dengan rasa itu. Dan semoga Allah permudahkan urusan jodoh anda, dan saya. Amin…

Advertisements

4 thoughts on “Sukakan seseorang adalah fitrah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s