Rumah Terbalik

Saya tidak suka dikongkong. Suka hati sayalah saya nak buat apa sahaja yang saya suka. Saya nak bercinta, tak ada kena mengena dengan awak, kan? Saya nak keluar temujanji dengan pakwe, bukannya hal awak pun. Saya nak pakai baju ketat, seluar pendek, tudung jarang atau apa-apa sahajalah. Suka hati saya.

Saya tahu nikmat datang sekali sekala tetapi syukur kena selalu, ye tak? Nikmat cantik yang Allah bagi ini masa saya muda jer tau. Itulah sebabnya saya sanggup buat apa sahaja. Ini cara saya bersyukur dengan nikmat Allah. Tak pakai tudung, baju ketat dan seluar sendat.

Kalau orang lain sibuk dengan solat sunat, berpuasa, mengaji, pergi usrah? Haih, dan macam-macam lagilah. Tahu tak syaitan tengah merancang rapi strategi untuk menjatuhkan kau orang? Saya yang memang sah-sah melanggar perintah Allah ini syaitan tak ada masa nak jenguk saya pun. Jadi, siapa lagi hebat? Siapa yang dekat dengan syaitan sekarang ini? Analoginya mudah. Semakin besar rumah kau, semakin hebat perancangan perompak. Mereka perlukan strategi yang mantap. Semakin hebat iman kau, semakin syaitan nak dekat dengan kau. Ha, ambik kau.

Saya tahu awak suka sangat nak ajak saya buat kebaikan. Awak ajak saya pergi ceramah. Awak ajak saya hadiri usrah. Banyak pula tu. Saya tak perlulah semua itu. Saya boleh jaga diri saya sendiri. Apabila banyak sangat program baik yang datang pada awak, menandakan Allah nak bantu awak melakukan kebaikan.

Kadang-kadang saya kasihan tengok awak bersungguh-sungguh nak ajak saya kepada kebaikan. Tetapi awak tahu tak yang Allah melihat usaha awak, bukan hasilnya. Saya sebenarnya hendak sangat melakukan kebaikan. Tetapi saya tak suka awak paksa-paksa saya. Lepas tu awak tulis dalam blog awak tentang kisah saya, apa awak hendak perli saya ke?

Awak tahu tak yang awak itu takkan selamanya baik? Jangan ingat awak sempurna sangat. Suruh orang buat kebaikan memanglah bagus, tapi jangan lupa jaga diri sendiri daripada buat keburukan. Mulut bercakap ajer pandai. Buatnya tidak.

Gulp. Jangan berputus asa dengan rahmat Allah.

Leave a Reply

