Doktor, Tolong Jadi Bernilai

Pengisian di permulaan artikel adalah tulisan Ustaz Fauwaz. Tulisan saya di penutupnya. Selamat membaca.

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama saya tidak menulis. Saya tidak berani menulis kerana merasakan kehilangan iman dalam jiwa. Saya berasa lemah. Saya hilang kekuatan.

Sejak akhir-akhir ini, ramai yang bertanyakan saya tentang bidang pergigian. Adik-adik semuanya sedang sibuk mengisi borang UPU. Doakanlah saya diberi kekuatan untuk menulis sesuatu buat anda.

Sedikit perkongsian saya kutip dari blog fauwazfadzil.blogspot.com. Buat mereka yang bekerja dengan pesakit.

Dakwah Perubatan

Dakwah merupakan amalan yang paling mulia kerana ia merupakan warisan para Ambiya.
Kejayaan dakwah bergantung kepada pembawanya dan method dakwah yang berjaya. Dan dakwah ini luas skopnya. Kita mahu dakwah ini diluakkan konsepnya dan peranannya bukan setakat kepada orang yang belajar agama dan tempatnya di masjid sahaja. Kita mahu dakwah disebarkan di merata tempat agar Islam tersebar d iserata kawasan dengan luas dan mudah.

Perubatan pula salah satu ilmu sains yang mulia di mana ia di antara ilmu-ilmu yang sukar dipelajari dan berhajat kepada pelajar yang pintar dan rajin. Maka ilmu ini di anggap mulia dan dituntut untuk dipelajari.

Maka alangkah indahnya kalau digabungkan dakwah dan ilmu perubatan menjadikan kecantikan itu bertambah cantik.

Bagi saya, doktor mempunyai peranan yang besar di dalam dakwah Islamiah samada dalam bentuk menyedarkan pesakit tentang ibadah, mengingatkan diri kepada Allah, berdakwah kepada orang bukan Islam dan banyak lagi.

Dan di sini saya ingin menyebutkan beberapa perkara yang berkaitan dengan dakwah perubatan dan akhlak-akhlak yang perlu dihiasi oleh ahli perubatan.

Pertama: Doktor Atau Pembantu Ahli Perubatan Perlu Menyemaikan Akidah Dan Cinta Kepada Allah Taala Dikalangan Pesakit.

Di sini kita nampak peranan doktor atau pembantunya terserlah apabila di dalam keadaan seseorang lemah keyakinannya atau semangatnya, seseorang doktor itu boleh mengambil kesempatan untuk menanam akidah yang kuat di dalam hatinya. Doktor bukan setakat memberi ubat bahkan dia membina akidah yang kuat kepada para pesakit apatahlagi sekiranya pesakit itu adalah kanak-kanak.

Yang sangat penting, setiap kali tindakan yang dibuat oleh doktor, jangan lupa membaca bismillah kerana ia usul kepada semua kebaikan dan ia mampu membantu setiap tindak tanduk doktor dalam masa yang sama ia menunjukkan satu contoh yang baik kepada pesakit bahawa doktor hanya mampu merawat dengan izin Allah Taala.

Kedua: Membina Kesedaran Ibadah Di kalangan Pesakit

Para ahli perubatan bertanggungjawab bagi memastikan setiap pesakit yang berada di hospital sentiasa menunaikan solat melainkan di dalam keuzuran seperti koma, ini merupakan satu perkara yang penting kerana kita tidak mahu ahli perubatan menjadi doktor semata-semata sebaliknya dia perlu menjadi pendakwah yang berperanan mengajak orang beribadat kepadas Allah.

Pihak hospital juga perlu menyediakan peralatan untuk pesakit-pesakit untuk menunaikan solat, bagi saya kewujudan pegawai agama di dalam hospital-hospital perlu diwujudkan untuk membantu pesakit-pesakit menunaikan ibadat yang kita lihat USM Kelantan.

Sekiranya ahli perubatan berjaya melaksanakan tugas ini, mereka telah menyelamatkan orang ramai daripada murka Allah Taala, bahkan mereka membawa kepada hubungan kuat dengan Allah, tatkala mereka sakit pun ,mereka perlu berinteraksi dengan Allah.

Betapa cantiknya suasana ini.

Pengalaman Sendiri

Saya pernah didatangi seorang pesakit yang berusia 11 tahun. Walaupun dalam usia yang belum baligh, saya bertanya kepadanya,

“Adik sudah solat?”

“Belum, Kak”

Sedangkan jam sudah melangkaui 2 petang. Rawatan untuk beliau pasti akan mengambil masa lebih dua jam. Lantas saya membawa adik tersebut ke surau untuk menunaikan solat Zuhur.

Jauh di sudut hati, saya berasa sedikit marah dengan guru yang bertugas menghantar anak ini untuk mendapatkan rawatan. Saya teringat Cikgu sekolah saya pernah berpesan, inilah akibatnya apabila guru mendidik anak murid tanpa tarbiyah di dalam jiwa mereka. Mereka hanya menyalurkan ilmu tanpa mendidik anak untuk berakhlak mulia. Maaf, saya tidak mengatakan semua guru.

Saya juga sering bertanya soalan seperti,

“Encik dah solat?”

Kekadang mereka takut untuk menyatakan mereka mahu solat kerana risau masa rawatan tidak cukup. Saya memang terpaksa memberi appointment seawal 1.50 petang yang pastinya menyukarkan mereka untuk bersolat sebelum keluar rumah, tetapi saya amat mengalu-alukan mereka untuk bersolat apabila tiba di klinik.

Amat Rugi

Rugilah, kalau kita melihat pekerjaan sebagai seorang Doktor hanya untuk merawat penyakit jasad.

Walhal kita sebenarnya mempunyai peluang dan ruang untuk merawat penyakit jiwa.

Leave a Reply

