Selamat Hari Jadi Blog!

Nama Untuk Blog

“Abang, nanti Liana nak buka blog baru. Boleh cadangkan nama?”

Saya bertanya kepada Abang yang paling saya sayang, meminta pandangan beliau. Beliaulah satu-satunya Abang saya, selain daripada abang-abang ipar. Abang-abang ipar disayangi juga, kerana mereka menyayangi kakak-kakak dan anak-anak saudara saya. Ehee.

Beliau menjawab,

“Letak-jer nama sendiri.”

Saya telah memikirkan beberapa nama yang glamor, alasannya tidak mahu dikenali. Saya tahu, bukan senang menjadi orang yang dikenali. Kenapa? Anda sendiri pun boleh tahu akibatnya.

Orang akan memerhatikan apa yang anda buat dan menuntut kesempurnaan daripada anda. Apabila anda bertindak sesuatu yang salah(hakikatnya anda seorang manusia biasa), orang lebih mudah nampak salah anda dan tidak mempercayai anda lagi. Anda lebih mudah menerima tempelak, kutukan dan cacian orang. Walau mungkin ada anda menerima sokongan melalui pujian-pujian di ruangan komen, tetapi di satu sudut anda berhutang dengan Allah melalui apa yang anda perkatakan.

Saya menjawab,

“Kalau letak nama sendiri, banyak nak kena fikir ni. Nak pakai nama ni sampai ke tua ni Bang. Liana ni kadang-kadang menulis ikut perasaan juga. Kadang-kadang tulis tak tentu hala juga. Ikut prestasi imanlah.”

Saya beralih pula kepada kakak sulung yang dicintai.

“Kak, pakai nama apa best?”

Jawabnya,

“Ha, Dr. Yuna tu pun best juga. Glamour gitu…”

Yuna juga adalah nama panggilan saya ketika di universiti dahulu oleh orang-orang tertentu terutamanya Sister dan staf-staf di klinik pelajar, semuanya pun setelah kemunculan penyanyi Yuna-lah. Tumpang nama orang. Kebetulan ada iras nama sedikit.

Jadilah Berani Yang Benar

Dalam persediaan membuka blog yang baru, saya terjumpa sebuah pesanan daripada seorang Ustaz.

Saya tidak faham kenapa ramai orang suka tidak meletak nama untuk setiap tulisan mereka. jika memberi komen dengan menggunakan nama samaran. Jika menulis blog pula, menggunakan identiti berlainan. Sama jugalah dengan akaun facebook. Adakah mereka ini orang-orang yang pengecut? Yang tidak mahu bertanggungjawab untuk setiap tulisan mereka? Adakah mereka ini adalah orang-orang yang berani berkata-kata tanpa nama? Hujahnya berbisa, komentarnya memang membuka minda. Sungguh ke hadapan. Tetapi sejauh mana keberanian mereka itu yang dikatakan berani? Berani yang benarkah?

Ayat-ayat di atas ada seperti ayat-ayat seorang Ustaz? Oh tahulah tak ada sebab saya olah ayat sendiri. tapi ada point penting yang Ustaz nak sampaikan. Dah lama dah tu, setahun yang lepas. Mana nak ingat ayat penuh.

Antara kesan buruk yang saya rasakan, tetapi tidak dipedulikan. Tidak peduli kerana saya mahu mengambil ia sebagai sesuatu yang positif. Kalau saya peduli, mungkin saya sudah berhenti menulis.

Apabila akan ada orang yang mempertikaikan tulisan anda, setelah mengenali siapa anda.

Apabila akan ada orang yang membawa cerita buruk tentang anda, kerana keberanian anda mengupas sesuatu isu.

Apabila akan ada orang yang terasa dengan tulisan-tulisan anda, menyangka anda sedang menulis tentang mereka.

Itu sebabnya, blog saya ini bukan tempat untuk meluahkan perasaan tidak puas hati. Saya sedang berusahalah untuk tidak mengetengahkan sebarang artikel yang boleh memberi keaiban kepada orang lain.

Sokongan Keluarga

Saya berpesan kepada Emak,

“Emak, ini blog Liana. Kalau Emak free, baca tau.”

Emak menjawab,

“Liana tulis semua ini?”

Saya terangkan kepada Emak, dan seperti biasalah, apalagi seorang Ibu akan katakan,

“Emak sentiasa menyokong apa yang Liana buat. Teruskan jika ia memberi kebaikan.”

Ayah pula? Memang pembaca setialah. Kan Ayah?

Suatu hari, kakak ipar saya menegur,

“Akak suka baca artikel yang Liana tulis.”

Tidaklah bermaksud saya nak kata saya berbangga dengan pujian ini, tetapi saya nak zahirkan bahawa sokongan merekalah yang memberi saya kekuatan untuk terus menulis. Saya bukanlah bagus dalam bidang penulisan, tetapi saya yakin dan percaya bahawa apa yang saya tulis hari ini adalah usaha saya untuk menjadi seorang penulis yang baik.

Tentulah saya ada bercita-cita untuk menulis di dalam majalah. Alhamdulillah, artikel sulung saya telah diterbitkan dalam sebuah majalah Islamik. Dan tentu juga saya bercita-cita untuk menghasilkan buku motivasi dan novel.

Semuanya, bermula dengan hari ini.

Lain orang, Lain pandang

“Mak Teh, Thaqif nak…,” belum sempat anak saudara saya yang berusia 6 tahun ini menghabiskan bicara, saya terdengar suara bisik-bisik di belakang yang membantu beliau untuk berkata-kata, sedangkan beliau sudah boleh bercakap sendiri.

Lantas, saya memberinya arahan.

“Thaqif! Lari…Lari cepat. Jangan duduk dekat dengan Wan(Nenek).”  

Tiba-tiba saya terdengar suara Emak saya di corong telefon,

“Eh, Thaqif nak pergi mana tu? Thaqif…Thaqif…” Memanggilnya sambil tergelak.

Saya terus menyambung berbual dengan  Emak. Keesokannya Emak bercerita di dalam SMS,

“Selepas Liana suruh Thaqif lari, dia lari terus ke luar rumah. Dia ingatkan Liana tak suka dia. Menangis-nangis dia. Emak pujuk dia tak nak masuk!”

Tujuan saya supaya Thaqif ke tempat lain supaya saya boleh bercakap dengan dia secara spontan kerana say atidak mahu dibantu.

Allah, rasa bersalah pula saya. Beginilah budak-budak, apa yang dia faham berbeza dengan apa yang saya cuba sampaikan. Saya fikir untuk bergurau.

Dan saya tahu, setiap tulisan saya ini memang mudah disalah tafsir bergantung kepada cara penyampaian saya dan cara penerimaan anda. Tulisan yang tidak baik bakal menimbulkan tanda tanya, mugkin juga huru-hara. Dan kekadang saya fikir, terpulanglah kepada anda untuk ambil dari sisi yang mana. Saya tidak kisah untuk sebarang salah pandang terhadap saya. Semuanya saya berserah kepada Allah SWT.

Saya dan Usia

Hari ini, buat pertama kalinya saya berasa takut melihat tarikh yang tertera. Saya sudah berusia. Tetapi usia saya yang lalu banyak yang tersia. Semoga Allah memadamkan segala dosa saya yang lalu, dan menerima lembaran baru yang saya ingin bawa untuk kehidupan saya yang seterusnya.

Saya akan terus menulis sehingga ke akhir usia. Saya mahu apabila saya mati kelak, saya meninggalkan karya-karya bermutu sebagai panduan dan rujukan. Berikan sokongan anda kepada saya dengan teguran. Saya terbuka menerima, InshaAllah.

8 thoughts on “Selamat Hari Jadi Blog!

  1. Dr, boleh ke kalo nk panggil kakak. ? haha,,xpe dr. manusia kan ada mcm2 ragam. semua itu pun dtg dari Dia. semoga dr kuat dlm mnjalani hidup. dan sy sokong dr. walaupun sy tk knal doktor. sebab dlm islam kan kita bersaudara. 🙂 peace dr. 🙂

  2. assalam
    tahniah kak 🙂
    salam perjuaangan, teruskan menulis ye kak. saya sentiasa sokong! ^_^ insyaAllah.
    ~i’m waiting for your books! 🙂

Leave a Reply

