Temuduga Bakal Doktor

“Okay, selepas ini giliran saya.” Berbisik kepada telinga sendiri. Saya antara beberapa calon terakhir yang akan ditemuduga oleh pihak SPA.

Baca doa penerang hati, dan senyum siap-siap. Eh, mesti senyum. Penting.

“Nanti, bila awak masuk, kalau ada penemuduga perempuan, pergilah salam.” Tiba-tiba terngiang di kepala pesanan seorang senior. Saya rasa dia melawak sahaja. Kalau bagi salam memang perlu. Bersalam belum tentu, kot. Saya rasalah.

“Haish, takkan kena salam, kot?” dalam hati saya berbisik. Tak, takkan?

Masuk-masuk sahaja saya melihat 2 orang penemuduga. Kedua-duanya adalah Doktor dan lelaki, yang berlainan bangsa. Oh, tak perlu bersalam. Tetapi perlu memberi ucapan salam dan ucapan sejahtera kepada yang bukan Islam.

Saya berdiri di kanan kerusi. Penemuduga meminta resume dan sijil-sijil yang telah saya susun di dalam clear folder. Saya bergerak beberapa langkah ke hadapan dan menyerahkan folder tersebut.

Yang di tengah-tengah, besar pangkatnya. Meneliti satu-satu sijil sambil mempersilakan saya duduk. Ingat, tunggu arahan untuk duduk, barulah kita duduk. Ini antara perkara remeh yang penting untuk mereka menilai kita ini jenis yang bagaimana.

“Please introduce yourself.”

Soalan dalam bahasa inggeris. Jadi, jawablah dalam bahasa yang sama juga. Itu sebabnya ada yang menganjurkan untuk berlatih dahulu bercakap, berlatihlah menjawab soalan-soalan biasa yang akan ditanya. Sila sediakan jawapan yang cukup panjang. Saya memberi pengenalan ringkas, sebaliknya mereka mahu tahu tentang seluruh latar belakang pekerjaan adik beradik saya, terperinci. Tergagap juga apabila mereka menegur,

“Is that all?”

Sebenarnya, saya kekurangan satu dokumen, iaitu surat beranak yang asli. Selaku anak manja, surat beranak saya ketika itu masih disimpan oleh Emak.

“Mana surat beranak yang asli?”

Alamak. Habislah. Ini soalan yang saya fikir tidak akan ditanya. Tetapi menjadi salah satu soalan temuduga. Justeru, bersedialah untuk memastikan segala perkara-perkara remeh ini tidak berlaku. Persediaan awal sangat perlu.

Setelah menjawab apa yang perlu, penemuduga sedikit tidak yakin dengan credibility saya selaku seorang pelajar pergigian tahun akhir yang bakal bergelar seorang Doktor tidak lebih dari dua minggu lagi, tidak menyimpan sijil beranak sendiri. Habislah!

Tetapi di sinilah kemahiran anda memberikan penjelasan membantu penemuduga untuk beralih kepada soalan seterusnya, hooray! Dalam bahasa melayu pula saya ditanya.

“Awak ditugaskan untuk memberi rawatan pergigian kepada sebuah sekolah di pedalaman, yang memakan masa 2-3 jam perjalanan. Murid-murid dan guru sedang menanti awak, kerana awaklah satu-satunya Doktor yang paling dekat, bersedia untuk memberi rawatan…”

(Haih, hint nak kena hantar ke satu tempat yang jauh ni. Cuma masa tu tak sedar.)

Sambungnya lagi,

“Tiba-tiba, kereta yang awak naiki rosak, tidak dapat bergerak langsung. Sedangkan mereka sedang menanti awak. Apa yang awak akan lakukan?”

Saya tahu bahawa saya perlu memberi jawapan yang positif. Terus saya menjawab dengan penuh yakin,

“Saya mesti sampai ke sekolah tersebut dengan apa cara sekalipun. Antara yang saya akan cuba lakukan adalah menghubungi staf untuk membawa kereta yang lain walaupun mungkin terpaksa menunggu lama. Sementara mereka membaiki, saya akan teruskan perjalanan.”

Timbul tanda tanya dalam kepala. Betul ke jawapan ni?

Beliau bersetuju dengan saya dan menekankan bahawa itulah tanggungjawab seorang Doktor yang sentiasa bersedia memberi khidmat. Alhamdulillah. Lega tau.

Beruntungnya saya, tidak ditanya apa-apa soalan yang bukan-bukan. Mungkin kerana saya antara orang terakhir ditemuduga? Mungkin. Jadi, sila datang lewat supaya anda menjadi antara orang terakhir ditemuduga, seterusnya menerima sedikit sahaja soalan kerana penemuduga pun sudah letih, dan bakal dihantar ke negeri yang bukan pilihan anda. Ops! Im just joking ok! Im doing good here, okeh!

“Akak, apa persiapan untuk interview dengan SPA?”

“Pakai bahasa apa, inggeris ke melayu?”

“Camne eh?”

Begitulah beberapa soalan yang ditanya oleh junior ketika saya merancang untuk offline. Maksudnya, dah nak tidur. Saya jawab ringkas,

“Nanti akak tulis dalam karangan ya.” Janji saya padanya. Okay, dah baca karangan di atas. Harap-harap membantu adik-adik.

Kebanyakan pelajar sedang berada dalam minggu ulangkaji. Dalam tempoh seminggu dua lagi semuanya bakal menghadapi peperiksaan akhir. Untuk pelajar pergigian, peperiksaan akhir dipanggil sebagai peperiksaan profesional.

Dan ketika sedang sibuk mengulangkaji pelajaran inilah, ada pula sesi interview dengan pihak SPA, pihak yang bertanggungjawab untuk memastikan bakal-bakal Doktor ini layak atau tidak untuk menjadi Doktor. (Tapi kalau dah lepas 5 tahun belajar, inshaAllah andalah bakal-bakal Doktor yang dinanti-nantikan.)

Selalunya, ramai yang takut bukan sebab tidak lulus. Kerana selalunya memang semua akan lulus. Tetapi ramai yang takut jika mereka tidak mencapai standard untuk memohon mana-mana negeri yang mereka sukai. Sedangkan seorang senior pernah mengingatkan bahawa SPA bukanlah yang bertanggungjawab untuk menentukan tempat kita bekerja kelak. Yang bertanggungjawab adalah pihak JPA. Jadi, urusan temuduga ini sekadar untuk memenuhi ketetapan oleh pihak SPA bahawa setiap pekerja kerajaan perlu ditemuduga.

Macam tu rasanya. Kalau salah betulkan saya, ya.

Antara persiapan yang boleh saya sarankan sebelum temuduga ialah:

  1. Siapkan CV atau resume yang ringkas
  2. Sediakan sijil-sijil penting akademik dan kokurikulum, disusun berturutan mengikut tahun.
  3. Ketahui siapakah orang-orang penting dalam Kementerian Kesihatan Malaysia/SPA keseluruhannya dan yang berkaitan pergigian/bidang anda secara khususnya.
  4. Peka dengan isu-isu semasa dan sejarah-sejarah Negara yang signifikan. Contohnya tarikh berlakunya tsunami dan lain-lain.
  5. Ketahui beberapa teori penting dalam subjek Community Dentistry/Public Health. Contohnya planning cycle.

Bagaimana pula semasa temuduga?

Saya cadangkan anda membaca dan mengulangkaji nota-nota kuliah untuk peperiksaan yang seminggu dua lagi itu. Hehe. Ini lagi penting. Namun seperti biasa, berpakaianlah seadanya. Kemas dan bersih. Jika anda mahu menjadi antara orang yang terawal ditemuduga, datanglah awal kerana ketika giliran saya dahulu, siapa cepat dialah yang akan diberi keutamaan. Untuk selepas temuduga, lupakanlah apa-apa soalan yang tidak dapat dijawab. Fokus kepada ulangkaji anda, okeh?

Semoga Allah mempermudahkan urusan bakal-bakal doktor sekalian…Amen…

p/s: Surat beranak asli ada dengan saya, sekarang. ^_^