Apabila Saya Bercinta…

Cinta itu sukar untuk diungkapkan.

Saat bertemu terasa indah. Tangan bertaut tangan. Pipi saling bersentuhan. Tubuh menyatu erat. Senyuman terukir memberi ketenangan. Bahasa yang dituturkan menjadi pengubat jiwa.

Itulah sedikit mukadimah kisah cinta saya di sebuah pulau yang telah saya jejaki sejak hampir setahun yang lepas. Dan cinta itu terlalu indah sehinggakan masa berlalu tiada terasa. Sehinggalah sampai saat ini, saya terasa seperti mahu memeluk cinta itu seerat-eratnya untuk selama-lamanya, namun tidak berdaya.

Dan cinta pertama saya berpesan,

“Jangan berkawan sebelum berkahwin. Letakkan seluruh pergantungan kepada Allah SWT. Selagimana kamu tidak berkahwin dengan dia, selagi itulah dia bukan milik kamu dan kamu tiada hak untuk mengatakan bahawa kamu milik dia, dan dia milik kamu. Buktikan kebergantungan kamu kepada Allah dengan meyakini bahawa semuanya terjadi kerana perancangan Allah.”

Cinta kedua saya pula bertandang dalam hidup ketika saya kesunyian di pulau ini. Ketika itu, saya mencari-cari cahaya yang dapat menerangi hidup saya. Pertemuan pertama masih kekal dalam ingatan. Beliau datang menjemput saya dengan kereta putihnya, bersama-sama buku tebal yang memenui ruang belakang.

Beliau ada berpesan,

“Siap awak kalau tak jumpa saya sebelum awak pergi.”

Cinta ketiga adalah cinta yang baru sahaja berputik dalam suasana yang tidak dijangka-jangkakan. Benarlah kata orang-orang tua, cinta itu mudah bersemi antara mereka yang mempunyai cara fikir yang sama. Dan persamaan-persamaan yang lain juga.

Sehelai selendang yang dihadiahkan beliau memberi kenangan yang tidak akan dilupakan. Teringat nasihatnya,

“Awak tak dapat bangun tahajud kerana dosa-dosa yang awak lakukan.”

Cinta pertama, kedua dan ketiga menjadikan hidup saya lebih bermakna. Ibarat memandu di sebuah jalan yang lurus tanpa arah yang tepat, kehadiran mereka membantu untuk menuju ke lokasi yang diinginkan dengan lebih mudah. Seterusnya, cinta keempat yang turut mengubah cara saya memandang hidup ini.

Cinta keempatlah yang pernah memarahi saya ketika saya terleka dengan keindahan dunia. Walaupun dimarahi, saya terus setia untuk bercinta dengannya.

Pesannya,

“Saya tidak kisah apa sahaja yang awak mahu untuk kehidupan awak. Tetapi awak perlu bertanggungjawab untuk amanah yang awak pikul. Bagaimana awak menzahirkan rasa tanggungjawab? Adakah apa yang awak buat sekarang cukup bertanggungjawab?”

Oh cinta-cintaku…

Cinta-cinta itu terlalu kuat bertapak dalam hati saya. Jiwa saya selalu terasa berbunga-bunga. Tetapi mulai saat ini, saya perlu belajar untuk bertolak ansur dengan cinta-cinta itu. Jasad ini mungkin pergi, namun cinta yang sudah bersemi perlu terus dibaja agar terus menghasilkan pokok yang sihat serta buah yang ranum.

Saya akan meninggalkan tempat ini, tempat yang saya sudah peroleh keempat-empat cinta yang saya mahukan, serta cinta-cinta yang lain juga. Cinta yang lama akan ditinggalkan bersama pelajaran yang memberi kematangan dalam hidup. Pemergian bersama suatu keyakinan bahawa saya akan bertemu dengan cinta yang baru di tempat baru.

Cinta baru untuk suatu kehidupan baru. Selamat tinggal. Saya akan berpindah. Mohon doa semua.

Firman Allah swt yang bermaksud:

“Dan Dialah yang menyatukan di antara hati mereka (yang beriman). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu padukan di antara hati-hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka. Seungguhnya Ia Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana” (Al Anfaal ayat 63)

“Sekuat-kuat ikatan iman ialah cinta dan berkasih-sayang kerana Allah dan marah juga kerana Allah”.(Hadis riwayat Imam Ahmad).

Rasulullah s.a.w ada menyatakan:

“Sesiapa yang Allah ingin kurniakan kebaikan kepadanya nescaya Allah mengurniakan kepadanya seorang teman setia yang salih, jika sekiranya dia terlupa (lalai) dia menolong memberi peringatan dan apabila (temannya itu) memperingatkannya ia akan menolongnya”.

Apabila saya bercinta dengan perempuan, beginilah. Aiyak!

Leave a Reply

