Sehelai Tudung Kontroversi

Hati saya sedikit gusar mengenangkan cerita yang beliau kongsikan tadi. Apa ceritanya?

“Masa tu akak memang pakai tudung. Lalu kena marah dengan s*****. Masuk balik bilik persalinan dan buka tudung.”

Saya menelan air liur yang sedia kering.

Inilah ketakutan yang terpaksa kami lalui, kami itu ialah staf-staf kesihatan termasuklah para doktor dan jururawat, terutamanya yang masih muda.

Dalam hati saya berbisik, “S***** tu siapa?”

Siapa kita untuk menghalang orang lain untuk menutup aurat? Atas alasan apa dia bertindak sedemikian? Marilah bentangkan hujah, mari bertemu di arena perdebatan.

Eh. Tak.

Tak. Bukan saya nak kata saya bagus. Tetapi siapa kita untuk menghalang perintah Allah SWT? (Mungkin dia bertindak begitu kerana tidak faham keperluan menutup aurat dalam Islam walaupun seorang Islam, semoga kita diberikan kefahaman agama, amen.)

Saya boleh tunjukkan bukti.

Guru saya, Doktor S.M yang merupakan seorang pakar bedah muka dan mulut juga merupakan ketua jabatan berkenaan memakai tudung beserta inner sebelum masuk ke dalam bilik pembedahan. See…

. Image

Gambar ini saya ambil ketika di akhir tahun pengajian. Dr, sorry saya ambil gambar tanpa pengetahuan Dr  ;p

Cukupkah ini sebagai bukti?

Memang benar prosedur di dalam bilik pembedahan atau operation theatre (OT) tidak boleh ada sebarang kehidupan lain melainkan manusia! Atau dalam bahasa yang advance sikit, kita panggil ia sebagai sterile.

Pakaian yang dipakai oleh pakar beserta pembantu-pembantunya telah disterilisasi. Begitu juga segala peralatan yang digunakan.

Apakah alternatifnya? Adakah penyelesaian?

“Dr. Yu, ini jadual rotation untuk OT.”

Cepat sungguh giliran saya. Ha, sebulan lagi?

Ketika itu saya baru berkhidmat di sebuah hospital besar. Saya suka masuk OT. I love observing surgeon doing surgeries. Kalau masuk OT, saya akan ‘curi’ satu masa untuk masuk ke bilik-bilik pembedahan yang lain secara senyap untuk melihat sendiri pelbagai operation dari kepala hingga ke kaki. Pernah sekali saya melihat pembedahan liver secara live di depan mata. Subhanallah! Allahuakbar!

Ok sambung yang tadi.

Apabila teringat kisah senior di perenggan pertama tadi, saya fikir saya perlu melakukan sesuatu. Dulu dan kini tidak sama. Jika semasa belajar dahulu, pakar-pakar adalah beragama islam. Mereka faham keperluan menutup aurat. Itulah sebabnya anda boleh lihat seperti dalam gambar di atas dan di bawah, terdapat tudung(yang menutup dada) dan baju(berlengan panjang semestinya) disediakan dan siap disterilisasikan. Oh berbelit lidah.

Yang paling best sekali baju yang anda lihat dalam gambar ini ada yang labuh sehingga ke paras lutut. Seriously! Look at this.

Image

Alhamdulillah. Beruntung, kan?

Masuk ke dalam bilik OT dengan ’maruah’.

Sambung semula berkenaan jadual OT tadi.

Kalau kita benar-benar mahu mempertahankan ‘maruah’ kita, bertindaklah sesuatu. Tindakan beserta pengetahuan.

Saya bertanya kepada beberapa individu di mana saya boleh mendapatkan pembekal atau agen yang menjual fasiliti atau keperluan perubatan. Dengan izin Allah, saya bertemu dengan Mr. Edmund yang bersungguh-sungguh membantu saya mendapatkan tudung OT dalam tempoh sebulan seperti dalam gambar di bawah.

Image

He is not yet a Muslim, but he understands Muslim well. Thank you Mr. Edmund, walaupun mahal you jual kat saya, tapi tak ternilai dengan apa yang perlu saya tutup dan jaga.

Taklah mahal pun. RM5 jer. Masuk OT bukan setiap minggu, pun. In addition, you can reuse the OT scarf. Basuhlah, jadi bersih dah. Actually ia jadi mahal sebab saya terpaksa membeli 10 helai, ia tidak dijual satu-satu. I still have few more. Siapa nak?

Alhamdulillah, saya masuk OT dengan OT scarf. Beserta tudung lain yang dibawa dari rumah untuk dipakai di dalam kerana OT scarf ini memang jarang. Pastikan tudung di dalam adalah tudung yang telah dibasuh dan tidak dipakai sebelum masuk OT.

“Mana s***** tu? Nak jumpa!” Bisik dalam hati jerla ketika kali pertama masuk OT di sini.

Tudung itu dipadankan dengan sehelai baju berlengan pendek! Maaf, tak ada lengan panjang di sini. Nasib baik untuk pertama kali di OT ini saya hanya perlu observe. What I did was, I kept both of my hands inside the pockets. Jadi lengan tak nampak sebab baju yang saya pakai ini memang besar. Luckily that I saw one senior doctor was wearing long sleeve inner. Saya tak tahu boleh pakai inner di dalam. So for the next OT I covered my aurat completely. Alhamdulillah.

Sebenarnya OT scarf ini adalah sata cara untuk anda nampak profesional. Tujuan saya pakai ia pada mulanya kerana mahu mengelak dimarahi oleh S*****. Hakikatnya cukup anda membawa tudung baru dan inner  yang telah dibasuh dan masih belum dipakai ke bilik persalinan. Di situ, barulah anda pakai tudung dan baju yang anda bawa dari rumah. Cukup.

Cuma jika anda mencari OT Scarf, usahakan untuk bertanya kepada staff senior tentang keperluan anda untuk menutup aurat di OT. Minta pandangan mereka. Saya bertanya kepada staff yang not yet Muslim. Walaupun mereka mungkin tidak faham sepenuhnya tentang kepentingan menutup aurat dalam Islam, tetapi mereka menghormati dan sedia membantu. Tanyalah. Kalau tak tanya, orang tak tahu. Bila orang dah tahu, orang boleh tolong apa yang perlu. Sekarang anda sudah tidak perlu risau. Anda boleh dapatkan tudung OT ini, Inshaallah. Bertanya dan cari. Lagi satu, bila anda maklumkan lebih awal kepada mereka bermakna anda sebenarnya telah membantu diri sendiri. Selepas ini mereka akan faham anda dan tahu sensitiviti anda berkenaan hal ini.

Seorang staff lelaki memandang saya dan seakan berbisik, “Dr, hanya Dr seorang jer yang pakai tudung dalam bilik OT ini.”

Saya tersenyum kelat. Adakah tudung ini masih kontroversi? Seperti mana pelbagai fesyen tudung yang hangat di pasaran? Ustaz pesan, jangan ikut trend sesetengah cara pemakaian tudung.

Ustaz, adakah tudung saya ini bakal mengundang kontroversi? Jika tidak kenapa kami tak pakai?

Ustaz tepuk dada, suruh tanya iman.

Sedih.

Marilah membina peribadi ke syurga. Mari berusaha.

“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.”

(HR Abu Dawud)

“Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir darinya. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka.”

(An-Nur:31)

Advertisements

Anak Bongsu

anak manja

Menyusahkan. Manja. Sikit-sikit nak merajuk.

Anak bongsulah katakan.

Begitu, ke?

“Aku bukan lahir untuk menyusahkan kehidupan orang lain. Kalaulah engkau melihat aku dengan mata hati, aku fikir engkau pasti dapat menerima suatu hakikat.” Luah si anak bongsu.

Hakikat apa?

Teruskan membaca.

Apabila saya diajukan soalan yang sama berkali-kali, saya fikir perkara ini perlukan penjelasan berkenaan adik bongsu yang bernama gigi molar ketiga.

Gigi molar ketiga. Wisdom tooth. Gigi bongsu.

Sakit. Pipi bengkak. Tak boleh bercakap. Susah nak makan. Susah untuk bernafas. Demam. Semua ini adalah antara rungutan insan-insan bertuah yang menerima kelahiran gigi bongsu. Ia kebiasaannya lahir ketika usia kita sekitar 18-24 tahun. Anak bongsu, really?

Soalan apa yang ditanya?

“Apakah fungsi gigi bongsu?”

“Kenapa dia asyik menyusahkan kita?”

“Kalau dia tak ada pun, kita masih dapat makan kan?”

Tidak semua orang terpilih untuk menerima kelahiran gigi bongsu ini. Ada orang yang tidak ada dan mereka adalah normal. Ada juga orang yang mempunyai keempat-empat gigi bongsu yakni di bahagian atas dan bawah untuk kiri dan kanan, tetapi tidak ada satupun yang menyusahkan hidup mereka. Tak sakit. Ia tumbuh pun tidak terasa. Sedar-sedar sudah ada. Ini adalah normal.

Ada pula yang merana apabila gigi bongsu sedang mahu tumbuh. Satu sudah merana. Apatah lagi dua, tiga dan empat. Ini juga normal.

Kebiasaanya sakit berlaku apabila terdapat jangkitan di situ. Samada gigi bongsu yang bermasalah atau tisu-tisu di sekitarnya. Menariknya, kawasan gigi bongsu mempunyai ruang-ruang berpotensi untuk lebih mudah menerima jangkitan berbanding kawasan-kawasan gigi yang lain.

Ingin saya tegaskan satu perkara. Saya tidak cukup ilmu ketika mengupas topik ini. Apa yang saya catatkan adalah lahir daripada pandangan peribadi tanpa kajian yang terperinci.

Lalu jika ada yang bertanya,

“Kenapa Allah memberi kita gigi bongsu sedangkan pada masa yang sama tanpanya kita masih boleh melakukan fungsi gigi dengan baik tanpa terganggu?”

Betul juga, kan?

Saya nak jawab,

“Boleh jadi juga kita sebenarnya memerlukan sekurang-kurangnya hanya 20 batang gigi kekal untuk berfungsi dengan baik, lalu kenapa Allah masih memberi kita 32 batang gigi?”

(Orang-orang tua yang kehilangan lebih lima batang gigi masih boleh makan, kan? Jadi kenapa Allah tak bagi kita 25 je? Ataupun 20?)

“Lagi, Allah boleh sahaja terus memberikan kita 32 batang gigi kekal tanpa perlu memberi 20 batang gigi susu sedari usia kita 6 bulan lalu menyusahkan kita dengan gigi susu yang perlu dijaga dengan baik dan tiba satu masa ia pula terpaksa dicabut?”

Kadang-kadang, tidak semua boleh dijawab dengan logik akal.

Kita mungkin terdidik dengan satu sistem suka bertanya. Bagus. Tahniah. Tetapi jangan kita terlalu mengharapkan satu jawapan yang solid. Tidak semua persoalan ada jawapan. Kekadang soalan perlu dijawab dengan persoalan. Soalan juga boleh tiada jawapan.

Terlalu banyak ‘jawapan’ kepada persoalan ini, dan jawapan terbaik bergantung kepada sejauh mana kita benar-benar melihat dengan mata hati.

Bagaimana untuk melihat dengan mata hati?

Apabila sakit adalah petanda kita tidak menjaga kebersihan gigi dengan baik.

Apabila sakit adalah petanda Allah mahu tolong bersihkan dosa-dosa kita.

Apabila sakit adalah petanda kita perlu berehat.

Apabila sakit adalah petanda kita perlu berjumpa dengan Doktor.

Apabila sakit adalah petanda Doktor ada kerja.

Ok. Enough.

Selaku pemilk gigi bongsu yang tumbuh di kesemua bahagian atas, bawah, kiri dan kanan. Ya, saya mempunyai 32 batang gigi kekal. Ya, semuanya tumbuh tanpa saya sedar. Keempat-empat gigi bongsu tumbuh tegak dan tersusun. Namun itu tidak bermakna saya sudah cukup selesa.

Saya perlu memastikan berus gigi saya benar-benar ‘fit’ untuk membersihkan kawasan di hujung mulut ini kerana sisa makanan suka benar melekat di situ.

Pembersihan total. Allah tak suka kita buat kerja main-main. Makna kata, tidak bersungguh-sungguh. Membersihkan gigi dengan main-main maksudnya saya tidak memberus gigi betul-betul. Ada kawasan yang tidak diberus.

Ini cara saya melihat gigi bongsu saya melalui mata hati.

Sabda Rasulullah saw “Sesungguhnya Allah s.w.t menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun.” (Riwayat Abu Daud)

Anda?

Kepada yang tiada gigi bongsu pula, bagaimana anda melihat dengan mata hati?

Masih ingat soal hakikat yang ditimbulkan di awal penulisan tadi?

Hakikat apa?

Jawapan saya, lihatlah dengan mata hati.

P/s : Dan Allah tidak menciptakan manusia sia-sia. Setiap satu struktur pada tubuh kita adalah bermanfaat!

Teringat apabila anak saudara  saya yang berusia 6 tahun bertanya,

“Mak Teh, kenapa semut gigit kita?”

Terdiam saya seketika.

Lalu saya memberi jawapan yang bersesuai dengan tahap pemikiran dia.

Bila difikirkan semula, hikmah kejadian semut terlalu banyak. Selain daripada menggigit kita untuk mengingatkan kita kembali kepada Allah, semut jugalah yang membantu memakan sisa-sisa makanan yang bersepah dan memakan tubuh kita di dalam kubur secara sistematik.

Ya, Allah tidak menciptakan sesuatu sia-sia!

Melihat dengan mata hati membuka peluang untuk hidup dengan lebih bererti!

gigi bongsu