Anak Bongsu

anak manja

Menyusahkan. Manja. Sikit-sikit nak merajuk.

Anak bongsulah katakan.

Begitu, ke?

“Aku bukan lahir untuk menyusahkan kehidupan orang lain. Kalaulah engkau melihat aku dengan mata hati, aku fikir engkau pasti dapat menerima suatu hakikat.” Luah si anak bongsu.

Hakikat apa?

Teruskan membaca.

Apabila saya diajukan soalan yang sama berkali-kali, saya fikir perkara ini perlukan penjelasan berkenaan adik bongsu yang bernama gigi molar ketiga.

Gigi molar ketiga. Wisdom tooth. Gigi bongsu.

Sakit. Pipi bengkak. Tak boleh bercakap. Susah nak makan. Susah untuk bernafas. Demam. Semua ini adalah antara rungutan insan-insan bertuah yang menerima kelahiran gigi bongsu. Ia kebiasaannya lahir ketika usia kita sekitar 18-24 tahun. Anak bongsu, really?

Soalan apa yang ditanya?

“Apakah fungsi gigi bongsu?”

“Kenapa dia asyik menyusahkan kita?”

“Kalau dia tak ada pun, kita masih dapat makan kan?”

Tidak semua orang terpilih untuk menerima kelahiran gigi bongsu ini. Ada orang yang tidak ada dan mereka adalah normal. Ada juga orang yang mempunyai keempat-empat gigi bongsu yakni di bahagian atas dan bawah untuk kiri dan kanan, tetapi tidak ada satupun yang menyusahkan hidup mereka. Tak sakit. Ia tumbuh pun tidak terasa. Sedar-sedar sudah ada. Ini adalah normal.

Ada pula yang merana apabila gigi bongsu sedang mahu tumbuh. Satu sudah merana. Apatah lagi dua, tiga dan empat. Ini juga normal.

Kebiasaanya sakit berlaku apabila terdapat jangkitan di situ. Samada gigi bongsu yang bermasalah atau tisu-tisu di sekitarnya. Menariknya, kawasan gigi bongsu mempunyai ruang-ruang berpotensi untuk lebih mudah menerima jangkitan berbanding kawasan-kawasan gigi yang lain.

Ingin saya tegaskan satu perkara. Saya tidak cukup ilmu ketika mengupas topik ini. Apa yang saya catatkan adalah lahir daripada pandangan peribadi tanpa kajian yang terperinci.

Lalu jika ada yang bertanya,

“Kenapa Allah memberi kita gigi bongsu sedangkan pada masa yang sama tanpanya kita masih boleh melakukan fungsi gigi dengan baik tanpa terganggu?”

Betul juga, kan?

Saya nak jawab,

“Boleh jadi juga kita sebenarnya memerlukan sekurang-kurangnya hanya 20 batang gigi kekal untuk berfungsi dengan baik, lalu kenapa Allah masih memberi kita 32 batang gigi?”

(Orang-orang tua yang kehilangan lebih lima batang gigi masih boleh makan, kan? Jadi kenapa Allah tak bagi kita 25 je? Ataupun 20?)

“Lagi, Allah boleh sahaja terus memberikan kita 32 batang gigi kekal tanpa perlu memberi 20 batang gigi susu sedari usia kita 6 bulan lalu menyusahkan kita dengan gigi susu yang perlu dijaga dengan baik dan tiba satu masa ia pula terpaksa dicabut?”

Kadang-kadang, tidak semua boleh dijawab dengan logik akal.

Kita mungkin terdidik dengan satu sistem suka bertanya. Bagus. Tahniah. Tetapi jangan kita terlalu mengharapkan satu jawapan yang solid. Tidak semua persoalan ada jawapan. Kekadang soalan perlu dijawab dengan persoalan. Soalan juga boleh tiada jawapan.

Terlalu banyak ‘jawapan’ kepada persoalan ini, dan jawapan terbaik bergantung kepada sejauh mana kita benar-benar melihat dengan mata hati.

Bagaimana untuk melihat dengan mata hati?

Apabila sakit adalah petanda kita tidak menjaga kebersihan gigi dengan baik.

Apabila sakit adalah petanda Allah mahu tolong bersihkan dosa-dosa kita.

Apabila sakit adalah petanda kita perlu berehat.

Apabila sakit adalah petanda kita perlu berjumpa dengan Doktor.

Apabila sakit adalah petanda Doktor ada kerja.

Ok. Enough.

Selaku pemilk gigi bongsu yang tumbuh di kesemua bahagian atas, bawah, kiri dan kanan. Ya, saya mempunyai 32 batang gigi kekal. Ya, semuanya tumbuh tanpa saya sedar. Keempat-empat gigi bongsu tumbuh tegak dan tersusun. Namun itu tidak bermakna saya sudah cukup selesa.

Saya perlu memastikan berus gigi saya benar-benar ‘fit’ untuk membersihkan kawasan di hujung mulut ini kerana sisa makanan suka benar melekat di situ.

Pembersihan total. Allah tak suka kita buat kerja main-main. Makna kata, tidak bersungguh-sungguh. Membersihkan gigi dengan main-main maksudnya saya tidak memberus gigi betul-betul. Ada kawasan yang tidak diberus.

Ini cara saya melihat gigi bongsu saya melalui mata hati.

Sabda Rasulullah saw “Sesungguhnya Allah s.w.t menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun.” (Riwayat Abu Daud)

Anda?

Kepada yang tiada gigi bongsu pula, bagaimana anda melihat dengan mata hati?

Masih ingat soal hakikat yang ditimbulkan di awal penulisan tadi?

Hakikat apa?

Jawapan saya, lihatlah dengan mata hati.

P/s : Dan Allah tidak menciptakan manusia sia-sia. Setiap satu struktur pada tubuh kita adalah bermanfaat!

Teringat apabila anak saudara  saya yang berusia 6 tahun bertanya,

“Mak Teh, kenapa semut gigit kita?”

Terdiam saya seketika.

Lalu saya memberi jawapan yang bersesuai dengan tahap pemikiran dia.

Bila difikirkan semula, hikmah kejadian semut terlalu banyak. Selain daripada menggigit kita untuk mengingatkan kita kembali kepada Allah, semut jugalah yang membantu memakan sisa-sisa makanan yang bersepah dan memakan tubuh kita di dalam kubur secara sistematik.

Ya, Allah tidak menciptakan sesuatu sia-sia!

Melihat dengan mata hati membuka peluang untuk hidup dengan lebih bererti!

gigi bongsu

6 thoughts on “Anak Bongsu

    1. Waalaikumsalam Syaheed.
      Kenal2. Alhamdulillah :))
      Benar orang cakap, kebanyakannya org2 dekat jer di sekeliling kita ni.

      Tak jumpa Ain lagi…

  1. Assalamualaikum…

    nak tnye jer..rmai plak dgr kwn2 cter sakit gigi bgsu nak tumbuh..tp sy x pnh lg rse..
    dh kira ad 28 gigi jer..mean all 4 gigi bongsu xde lg…dh 24 thun..kwn2 sume awl lg dh tumbuh dh..

    so mcm sy ni..gigi bongsu ni akan tumbuh ker ad kemungkinan xkn tumbuh pn eh?

    1. Waalaikumsalam Emy.

      Kemungkinan besar tidak akan tumbuh.
      Anda tidak perlu risau.

      Tetapi jika ingin tahu,
      boleh dapatkan pemeriksaan di klinik. Kita akan ambil x-ray.

Leave a Reply

