Sehelai Tudung Kontroversi

Hati saya sedikit gusar mengenangkan cerita yang beliau kongsikan tadi. Apa ceritanya?

“Masa tu akak memang pakai tudung. Lalu kena marah dengan s*****. Masuk balik bilik persalinan dan buka tudung.”

Saya menelan air liur yang sedia kering.

Inilah ketakutan yang terpaksa kami lalui, kami itu ialah staf-staf kesihatan termasuklah para doktor dan jururawat, terutamanya yang masih muda.

Dalam hati saya berbisik, “S***** tu siapa?”

Siapa kita untuk menghalang orang lain untuk menutup aurat? Atas alasan apa dia bertindak sedemikian? Marilah bentangkan hujah, mari bertemu di arena perdebatan.

Eh. Tak.

Tak. Bukan saya nak kata saya bagus. Tetapi siapa kita untuk menghalang perintah Allah SWT? (Mungkin dia bertindak begitu kerana tidak faham keperluan menutup aurat dalam Islam walaupun seorang Islam, semoga kita diberikan kefahaman agama, amen.)

Saya boleh tunjukkan bukti.

Guru saya, Doktor S.M yang merupakan seorang pakar bedah muka dan mulut juga merupakan ketua jabatan berkenaan memakai tudung beserta inner sebelum masuk ke dalam bilik pembedahan. See…

. Image

Gambar ini saya ambil ketika di akhir tahun pengajian. Dr, sorry saya ambil gambar tanpa pengetahuan Dr  ;p

Cukupkah ini sebagai bukti?

Memang benar prosedur di dalam bilik pembedahan atau operation theatre (OT) tidak boleh ada sebarang kehidupan lain melainkan manusia! Atau dalam bahasa yang advance sikit, kita panggil ia sebagai sterile.

Pakaian yang dipakai oleh pakar beserta pembantu-pembantunya telah disterilisasi. Begitu juga segala peralatan yang digunakan.

Apakah alternatifnya? Adakah penyelesaian?

“Dr. Yu, ini jadual rotation untuk OT.”

Cepat sungguh giliran saya. Ha, sebulan lagi?

Ketika itu saya baru berkhidmat di sebuah hospital besar. Saya suka masuk OT. I love observing surgeon doing surgeries. Kalau masuk OT, saya akan ‘curi’ satu masa untuk masuk ke bilik-bilik pembedahan yang lain secara senyap untuk melihat sendiri pelbagai operation dari kepala hingga ke kaki. Pernah sekali saya melihat pembedahan liver secara live di depan mata. Subhanallah! Allahuakbar!

Ok sambung yang tadi.

Apabila teringat kisah senior di perenggan pertama tadi, saya fikir saya perlu melakukan sesuatu. Dulu dan kini tidak sama. Jika semasa belajar dahulu, pakar-pakar adalah beragama islam. Mereka faham keperluan menutup aurat. Itulah sebabnya anda boleh lihat seperti dalam gambar di atas dan di bawah, terdapat tudung(yang menutup dada) dan baju(berlengan panjang semestinya) disediakan dan siap disterilisasikan. Oh berbelit lidah.

Yang paling best sekali baju yang anda lihat dalam gambar ini ada yang labuh sehingga ke paras lutut. Seriously! Look at this.

Image

Alhamdulillah. Beruntung, kan?

Masuk ke dalam bilik OT dengan ’maruah’.

Sambung semula berkenaan jadual OT tadi.

Kalau kita benar-benar mahu mempertahankan ‘maruah’ kita, bertindaklah sesuatu. Tindakan beserta pengetahuan.

Saya bertanya kepada beberapa individu di mana saya boleh mendapatkan pembekal atau agen yang menjual fasiliti atau keperluan perubatan. Dengan izin Allah, saya bertemu dengan Mr. Edmund yang bersungguh-sungguh membantu saya mendapatkan tudung OT dalam tempoh sebulan seperti dalam gambar di bawah.

Image

He is not yet a Muslim, but he understands Muslim well. Thank you Mr. Edmund, walaupun mahal you jual kat saya, tapi tak ternilai dengan apa yang perlu saya tutup dan jaga.

Taklah mahal pun. RM5 jer. Masuk OT bukan setiap minggu, pun. In addition, you can reuse the OT scarf. Basuhlah, jadi bersih dah. Actually ia jadi mahal sebab saya terpaksa membeli 10 helai, ia tidak dijual satu-satu. I still have few more. Siapa nak?

Alhamdulillah, saya masuk OT dengan OT scarf. Beserta tudung lain yang dibawa dari rumah untuk dipakai di dalam kerana OT scarf ini memang jarang. Pastikan tudung di dalam adalah tudung yang telah dibasuh dan tidak dipakai sebelum masuk OT.

“Mana s***** tu? Nak jumpa!” Bisik dalam hati jerla ketika kali pertama masuk OT di sini.

Tudung itu dipadankan dengan sehelai baju berlengan pendek! Maaf, tak ada lengan panjang di sini. Nasib baik untuk pertama kali di OT ini saya hanya perlu observe. What I did was, I kept both of my hands inside the pockets. Jadi lengan tak nampak sebab baju yang saya pakai ini memang besar. Luckily that I saw one senior doctor was wearing long sleeve inner. Saya tak tahu boleh pakai inner di dalam. So for the next OT I covered my aurat completely. Alhamdulillah.

Sebenarnya OT scarf ini adalah sata cara untuk anda nampak profesional. Tujuan saya pakai ia pada mulanya kerana mahu mengelak dimarahi oleh S*****. Hakikatnya cukup anda membawa tudung baru dan inner  yang telah dibasuh dan masih belum dipakai ke bilik persalinan. Di situ, barulah anda pakai tudung dan baju yang anda bawa dari rumah. Cukup.

Cuma jika anda mencari OT Scarf, usahakan untuk bertanya kepada staff senior tentang keperluan anda untuk menutup aurat di OT. Minta pandangan mereka. Saya bertanya kepada staff yang not yet Muslim. Walaupun mereka mungkin tidak faham sepenuhnya tentang kepentingan menutup aurat dalam Islam, tetapi mereka menghormati dan sedia membantu. Tanyalah. Kalau tak tanya, orang tak tahu. Bila orang dah tahu, orang boleh tolong apa yang perlu. Sekarang anda sudah tidak perlu risau. Anda boleh dapatkan tudung OT ini, Inshaallah. Bertanya dan cari. Lagi satu, bila anda maklumkan lebih awal kepada mereka bermakna anda sebenarnya telah membantu diri sendiri. Selepas ini mereka akan faham anda dan tahu sensitiviti anda berkenaan hal ini.

Seorang staff lelaki memandang saya dan seakan berbisik, “Dr, hanya Dr seorang jer yang pakai tudung dalam bilik OT ini.”

Saya tersenyum kelat. Adakah tudung ini masih kontroversi? Seperti mana pelbagai fesyen tudung yang hangat di pasaran? Ustaz pesan, jangan ikut trend sesetengah cara pemakaian tudung.

Ustaz, adakah tudung saya ini bakal mengundang kontroversi? Jika tidak kenapa kami tak pakai?

Ustaz tepuk dada, suruh tanya iman.

Sedih.

Marilah membina peribadi ke syurga. Mari berusaha.

“Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haidh) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.”

(HR Abu Dawud)

“Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

“Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir darinya. Dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka.”

(An-Nur:31)

6 thoughts on “Sehelai Tudung Kontroversi

  1. Alhamdulillah Kat hosp miri ada disediakan scarf ot mcm awk beli.sy pakai double sbb jarang..lupe nk bwk tudung dr rumah.mmg org tgk pelik n mcm x percaya scarf mcm tu disediakan sbb x de org pakai sblum ni.

    1. Dr Akma,
      Thank you for sharing. Wow glad to know they already prepared that for Muslim’s staff. Alhamdulillah.

      Ya, memang orang tengok pelik. Wish you all the best in Miri.

  2. still not see how ot scarf is used…did we have to put on other scarf inside then ot scarf outside *freshie medicine* can u describe alittle about dressing code during surgery ^_^ tq..

    1. Hi Roslina.

      Usually the surgery attire is prepared/supplied by the hosp. If you think it’s not cover your aurah, then you need to put on other scarf inside(your own scarf you bring or you can wear double), then ot scarf outside.

      No specific dressing code as far I know as long as it’s sterilized and suitable while working in OT.

  3. Assalam, saya staf ot yg dilema bila memikirkan bab aurat di tempat kerja, sampaikan saya sanggup tukar hospital yg sedia menerima staf muslim bertudung dlm ot tapi masih tak bernasib baik. Mungkin Tuhan mahu menguji tindakan dan ikhtiar saya.
    Saya pun ada fikir kalo saya boleh bawak ot scarf sendiri tapi tak tahu mana nk cari supplier.
    Alhamdulillah, saya jumpa artikel ni, tapi kalau puan blog tak , keberatan boleh saya dapat kan detailpengedar ot scarf yg labuh ni

    1. Waalaikumsalam Husna.

      Maaf. Saya tiada simpan rekod pembekal. Cuba Husna google. Saya ada beberapa ot scarf. Tapi selepas berpindah saya tak pasti di mana saya simpan.

      Maaf.

      Semoga Allah mudahkan urusan.

Leave a Reply

