Catatan Cinta Seorang Isteri

0-0-625512_10151995993050349_245207215_nFitrah manusia ingin dicintai dan mencintai. Tetapi ini bukanlah platform yang sesuai untuk saya mengekspresikan rasa itu. Maaflah, ini bukan catatan cinta seorang isteri yang bernama Yuliana.

Catatan cinta seorang isteri bersama Yuliana.

Bersama. Bukan bernama.

Jadi siapa? Nak tahu?

Bacalah sehingga ke penghujungnya. Pasti bermanfaat.

Menjadi seorang yang bergelar isteri adalah idaman setiap wanita. Namun, tidak semua akan mendapat apa yang diinginkan. Jika pada saat ini kita berasa sedih atau kecewa tidak bersuami atau beristeri, cepat-cepatlah memanjatkan kesyukuran kepada Allah.

Ketika orang lain sedang diuji dengan masalah kesihatan sehinggakan terlantar di hospital, ujian kita pula hanyalah belum bergelar seorang isteri.

Ketika ada kawan kita yang diuji dengan kematian ibu bapa, kita masih ada mereka. Cuma, belum ada suami.

Bersyukurlah. Bersyukurlah.

Aku bersyukur.

Sekarang, mari kita teruskan dengan catatan cinta seorang isteri ini. Yang pasti, bukan sayalah. Masih muda dalam perkahwinan. Nak kongsi catatan pun rasa tak layak. Merepek mungkin bolehlah.

Saya kongsikan beberapa catatan yang saya rasa sangat bermanfaat. Sangat sangat sehinggakan rugi kalau hangpa yang sudah kahwin atau belum kahwin tak ambil tahu. Ini untuk perkongsian dan sebagai panduan.

Perkongsian ini adalah melalui kefahaman saya. Jadi, kalau saya salah faham, anda bertanyalah sendiri kepada isteri tersebut.

Perkongsian ini, saya nukilkan menggunakan ayat-ayat saya. Jadi, mungkin ada kepalsuan.

Hendak tahu cerita sebenar? Sila rujuk isteri tersebut. Ada gambar beliau. Di hujung perenggan.

Sabar.

Baca dulu sampai habis.

Moga Allah memberi kebaikan kepada Puan isteri dan Encik suami, kisah kalian saya kongsikan untuk manfaat bersama!

Saya mula.

Ramai daripada kita mengharapkan kesempurnaan pasangan. Kita mengharapkan pasangan adalah seorang yang berdisiplin. Kita mengharapkan pasangan serba tahu. Kita mahu pasangan menjadi begitu dan begini. Mengikut apa yang kita mahu. Apa yang kita rasakan perlu. Mungkin kita terlupa. Matlamat sesebuah perkahwinan bukanlah untuk melahirkan dua insan yang sama-sama berfikiran serupa. Suami buat ini. Isteri mesti  buat ini. Suami suka itu. Isteri mesti suka itu.

Bukannya bermatlamat melahirkan dua insan yang berfikiran serupa, tetapi untuk berfikir sama-sama.

Ia satu perkongsian. Membelah masa depan melalui satu perkongsian. Mustahil suami yang mendapat acuan mentua kita, adalah serupa dengan kita yang dididik oleh emak dan bapa sendiri. Tidak perlu berfikiran serupa, tetapi fikirlah sama-sama.

Bagaimana untuk sama-sama beroleh kesepakatan, walaupun dalam perbezaan.

Raikan perbezaan. Saya dan suami pun berbeza. Raikan. Raikan. Alhamdulillah, syukur. Perbezaan menandakan kami berdua bukan seibu sebapa. Kalau seibu sebapa, tak dapeklah kawen. Dok?

Best tak?

Jom kita teruskan.

Isteri ini mengajar kita untuk senyum dari hati. Senyum bukanlah sekadar penghias bibir. Jika begitu, sesiapa pun layak untuk senyum. Tiada makna. Tidak bernilai. Sedarkah kita bahawa senyum adalah pancaran kebahagiaan hati?

Bagaimana untuk beroleh kebahagiaan?

Melalui ketenangan.

Dari mana datangnya ketenangan?

Allah.

Hati yang mengingati Allah akan tenang. Hati yang tenang akan bahagia. Moga hati-hati kita semua adalah hati yang tenang. Senyum. Pancarkan kebahagiaan. Terutamanya kepada pasangan anda. Mengapa terlalu sukar untuk senyum? Mengapa? Mengapa?

Sila senyum sekarang. Jika tidak, sila jangan teruskan pembacaan.

Kan dah cakap, merepek memang kerja saya. Kekadang.

Kepada yang belum berumahtangga, bercinta sebelum kahwin adalah membuang masa. Buang masa!

Kalau tak bersetuju, simpan dalam hati aje lah ye. Saya tak berapa rajin nak mengulas panjang. Takut ada yang dah berkahwin dan terasa. Yang lepas, lepaslah. Yang akan datang ni. Kalau boleh, usahakan. Elakkan. InshaAllah lebih berkat.

Kekadang kita mahu dapatkan orang yang sekufu. Yang cantik, mahukan yang kacak. Yang kurus, mahukan yang kurus. Yang pandai, mahukan yang pandai. Yang kaya, mahukan yang kaya. Aha. Dengar ni. Eh, baca ni. Perkahwinan yang bahagia bukanlah apabila pasangan yang sepadan disatukan tetapi apabila pasangan yang tidak sepadan belajar untuk menerima ketidaksepadanan mereka.

Baik. Saya faham.

Jom teruskan lagi sikit.

Kalau nak tahu banyak, cari sendiri Puan isteri ini.

Setelah berkahwin dan mempunyai anak, suami dan isteri seperti permukaan sekeping syiling. Tidak dapat saling berdepan. Tetapi sentiasa bersama. Maklumlah hal anak. Mana ada banyak masa bersama.

Doakan saya dimurahkan rezeki anak.

Maniskan perumpamaan ini. Ibarat sekeping syiling. Sentiasa bersama walaupun tidak saling berdepan.

Pernahkah kita merungut apabila isteri kita mengemas rumah, tetapi tidak mencapai piawai yang kita tetapkan? Pernahkah kita membebel apabila suami menolong mencuci kain, tetapi kain masih berbau busuk?

Eh. Bukan suami saya ok!

Alhamdulillah.

Senyum.

Pernahkah kita bersyukur sebelum merungut atau membebel sedangkan ada di kalangan kita suami atau isteri yang langsung tidak membantu antara satu sama lain? Isteri dengan urusannya. Suami dengan urusannya. Rumah berserabut.

Walaupun suami kita memberi pertolongan, tetapi tidak mencapai piawaian yang kita mahukan, sekurang-kurangnya beliau masih sudi menolong.

Alhamdulillah.

Terlalu banyak sebab untuk bersyukur. Hinalah aku tidak mahu bersyukur. Hinalah aku tidak tahu bersyukur.

Senyum. Bayangkan apa sahaja yang membuatkan kita bahagia.

Anak-anak.

Ibu bapa.

Apa-apa.

Akhirnya, kegembiraan adalah tenaga.

Cuba lihat anak-anak yang bersungguh-sungguh bermain. Belum makan, tapi nak main. Nak tidur pun, nak main. Tak letih ke budak-budak ni? Sebab apa? Sebab mereka gembira. Kegembiraan mereka itu memberikan mereka tenaga. Tenaga positif.

Begitu juga seorang ibu ketika melahirkan anak.

Sakit beb. Mana tak sakit. Tapi mana datangnya tenaga? Sebab rasa gembira nak tengok anak. Nak ada anak.

Wow. Hari ini memang best.

Gembiralah.

Baru je berkenalan dengan Puan Isteri minggu lepas. Minggu ini habis. Terima kasih Puan Isteri.

Dah habis.

Salam Ramadhan kepada pembaca blog ini. Semoga Ramadhan tahun ini kita dapat manfaatkan dengan baik.

InshaAllah.

PaperArtist_2014-06-13_15-24-37

 

 

 

Advertisements

4 thoughts on “Catatan Cinta Seorang Isteri

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s