Alahan Pertama Kehamilan

Sejak minggu lepas, saya tiba-tiba menjadi begitu sensitif dengan cuaca sejuk.

Suhu badan sekejap naik. Lepas tu turun semula. Dan naik lagi.

Selsema memang dah biasa. Balik kampung dalam keadaan sakit-sakit. Tapi bersyukur sebab di kampung cuaca panas. Memang berpeluh-peluh. Jadi rasa sedikit lega.

Batuk tiba-tiba menjadi makin teruk. Sampai tak dapat tidur malam. Alahan mengandung buatkan kita rasa penat dan tak selesa, kata kawan saya.

Memang pun. Bayangkan batuk sampai sakit bahagian bawah paru-paru. Kahaknya tak keluar-keluar.

Saya perasasan(mungkin) batuk menjadi semakin teruk selepas makan ubat batuk yang diberi Pakar Obstetrik dari KPJ Hospital. Saya memang dari dulu tak suka makan ubat batuk yang diberi oleh Doktor. Ubat batuk jenis ‘expectorant’ tu memang menyakitkan tekak saya.

Sedihnya, batuk-batuk tapi kahak tak keluar. Sampai tanya soalan macam budak 5 tahun kepada suami.

“Abang, kenapa saya batuk ni?”

Suami kata, “Batuk is a natural reflex. Nak remove sputum…mucous dalam paru-paru.”

Lepas tu memang budak 5 tahun sungguhlah,
“Ada treatment untuk keluarkan semua kahak tak? Tak tahan…”

My husband asked me to be patient.

“Our baby is special. That’s why you are given this coughing problem. You are a strong mother”

Baik.

😉

And now my coughing is getting better. Saya akan kongsi petua-petua menarik tentang merawat batuk nanti ya!

Doakan saya.

Advertisements

Pengalaman Lasik bersama Prof. Dr. Muhaya

Kebanyakan ahli keluarga kami yang mempunyai dominasi hormone estrogen adalah rabun. Emak saudara saya hampir 80% memakai cermin mata. Adik beradik perempuan dan emak saya pula semuanya adalah rabun. 100%.

Mungkin faktor genetik turut menyumbang kepada penyakit rabun di kalangan kami.

Saya memakai cermin mata sejak berusia 7 tahun. Budak-budak yang memakai cermin mata selalunya digelar sebagai budak bijak yang kuat membaca. Mungkin betul mungkin tidak. Selain faktor genetik, saya merasakan punca mata saya rabun adalah kerana sikap saya yang suka menonton televisyen pada jarak yang terlalu dekat dan membaca di dalam gelap.

Ibu-ibu dan bapa-bapa perlu memastikan penjagaan mata anak-anak. Jangan biarkan sahaja. Jika anak sudah mula rabun akibat kecuaian ibu dan bapa, kasihan. Kasihan kepada anak-anak. Budak-budak manalah tahu akibat membaca dalam gelap contohnya, boleh menyebabkan rabun dengan meningkatnya usia!

Menurut Prof. Dr. Muhaya, punca menonton TV secara dekat dan membaca dalam gelap adalah teori yang tidak dapat dipastikan tepat 100%. Namun sebagai ibu bapa, jika anda melihat anak-anak anda lebih suka menonton TV secara dekat atau mengecilkan mata ketika menonton TV dari jauh, ini mungkin petanda anak anda sudah mula rabun. Segeralah membawa anak-anak berjumpa pakar optomeri sebelum ia melarat.

Sama jugalah seperti ibu bapa yang membiarkan anak-anak menyusu minuman manis sebelum dan sambil tidur. Aktiviti ini akan menyebabkan gigi anak-anak mudah berlubang.

Sakit pakai cermin mata.

Sakit. Sakit bukannya berdarah, atau merasa pedih. Tapi sakit dalam erti kata nak bersukan lebih-lebih tak dapat. Kalau tersalah letak, punyalah mencari satu rumah. Kalau tak ada cermin mata, bahaya dan membahayakan orang lain. Memandu tanpa cermin mata, tapi anda rabun. Tak ke merbahaya? Nak tengok TV atau membaca sambil baring pun ada kesukaran. Setiap tahun perlu melakukan pemeriksaan mata dan kekadang hampir setiap tahun perlu menukar cermin mata yang baru. Secara purata sejak berusia 7 tahun sehingga awal 20-an, hampir 5000 ringgit Malaysia dibelanjakan untuk pembelian cermin mata baru. Itu tak kira lagi kalau ada orang terpijak. Lagi cepat perlu tukar kepada yang baru. Contact lens boleh membantu? Walaupun begitu ada risikonya.

Sakit dan penat. Sampai bawah mata pun ada lingkaran hitam. Walaupun begitu, saya masih bersyukur. Selalu membandingkan diri saya dengan orang yang buta dan orang yang mempunyai penyakit rabun yang lebih teruk daripada saya. Alhamdulillah. Ujian Allah ini tidaklah seberapa. Dan ia sementara.

Selepas beberapa tahun bekerja dan seiring dengan populariti idola saya, Prof. Dr. Muhaya, barulah saya tahu tentang  kewujudan rawatan yang namanya rawatan lasik. Tidak tahulah pula sejak bila rawatan untuk membentuk kornea mata itu wujud.

Lasik. Rawatan membentuk kornea mata dan membetulkan penyakit rabun pada mata. Ketika mengetahui tentang kewujudan rawatan ini, saya berasa sangat gembira dan bersyukur. Saya yang sudah maklum dengan harganya yang agak mahal melakukan kira-kira.

Selama 8 bulan saya menyimpan dan mengikat perut dan nafsu berbelanja. Maklumlah orang perempuan. Belajar berjimat dalam berbelanja dan mengutamakan yang penting sahaja. Hampir setiap hari memasak di rumah. Aha.

Saya menyusun perancangan untuk mendapatkan rawatan lasik ini sejak awal tahun 2012. Hasrat pula semenjak penghujung tahun 2011.

Pada bulan februari, saya menghubungi Prince Court Medical Centre dan menyusun temujanji untuk bertemu pakar. Pada bulan 5, saya ke hospital untuk pemeriksaan mata. Ini adalah prosuder standard sebelum rawatan lasik dilakukan.

Saya dibawa  masuk ke beberapa buah bilik untuk pemeriksaan yang terperinci. Pemeriksaan yang menggunakan pelbagai mesin. Sehingga berpinar rasanya mata ini. Sehinggalah bertemu dengan pakar optometri. Pakar optometri ini yang menjelaskan secara terperinci tentang proses rawatan, kesan buruk yang mungkin berlaku dan menjawab segala pertanyaan saya.

Saya juga bertemu dengan Prof. Muhaya. Pertemuan yang saya rasakan sangat sekejap. Mungkin sekitar 5 minit. Beliau melakukan pemeriksaan dengan sangat cepat dan profesional. Ketika masuk ke biliknya yang kecil itu, saya melihat ke seluruh kawasan bilik dan berangan-angan untuk mempunyai bilik rawatan sendiri. inshaAllah. Memang kalau jumpa Prof. Muhaya auranya tercalit.

Seingat saya, saya sempat bertanyakan soalan dan meminta nasihat. Memang ‘bijak’ mengambil kesempatan. Ehe. Beliau respon dengan sangat ringkas tetapi menjawab persoalan saya. Tak dapat nak berkongsi sebab saya pun sudah tak ingat apa soalannya. Prof. yang ramah bertanya sedikit tentang tempat kerja saya dan meminta saya menjadi doktor yang bermanfaat kepada masyarakat. Beliau juga bermurah hati memberikan diskaun kerana mendapat tahu bahawa saya terbang merentasi laut china selatan untuk datang ke temujanji ini.

Yey!

Sebelum itu, teringat bagaimana keputusan saya untuk mendapatkan rawatan lasik ini tidak berapa mendapat persetujuan ibu saya. Ibu sangat risau apabila mendengar tentang rawatan laser pada mata. Perkataan laser itupun sudah cukup membuatkannya berasa bahaya. Dengan menggunakan aura Prof. Dr. Muhaya itu akhirnya beliau memberi keizinan walaupun tidak sepenuhnya. Sehinggalah ke saat rawatan dilakukan iaitu pada 21122012, 21 haribulan disember tahun 2012, barulah ibu mengizinkan dan mendoakan agar rawatan berjalan lancar.

Ingat bagaimana saya menyusun temujanji lebih awal? Sejak bulan februari saya menghubungi mereka. Bulan Mei saya melakukan pemeriksaan mata. Rawatan pula pada bulan disember dan review adalah satu minggu selepas rawatan.

Alhamdulillah. Syukur kepada Allah yang mengizinkan semua perkara.

Seterusnya jom kita melihat gambar. Biar gambar pula berbicara ya.