Alahan Pertama Kehamilan

Sejak minggu lepas, saya tiba-tiba menjadi begitu sensitif dengan cuaca sejuk.

Suhu badan sekejap naik. Lepas tu turun semula. Dan naik lagi.

Selsema memang dah biasa. Balik kampung dalam keadaan sakit-sakit. Tapi bersyukur sebab di kampung cuaca panas. Memang berpeluh-peluh. Jadi rasa sedikit lega.

Batuk tiba-tiba menjadi makin teruk. Sampai tak dapat tidur malam. Alahan mengandung buatkan kita rasa penat dan tak selesa, kata kawan saya.

Memang pun. Bayangkan batuk sampai sakit bahagian bawah paru-paru. Kahaknya tak keluar-keluar.

Saya perasasan(mungkin) batuk menjadi semakin teruk selepas makan ubat batuk yang diberi Pakar Obstetrik dari KPJ Hospital. Saya memang dari dulu tak suka makan ubat batuk yang diberi oleh Doktor. Ubat batuk jenis ‘expectorant’ tu memang menyakitkan tekak saya.

Sedihnya, batuk-batuk tapi kahak tak keluar. Sampai tanya soalan macam budak 5 tahun kepada suami.

“Abang, kenapa saya batuk ni?”

Suami kata, “Batuk is a natural reflex. Nak remove sputum…mucous dalam paru-paru.”

Lepas tu memang budak 5 tahun sungguhlah,
“Ada treatment untuk keluarkan semua kahak tak? Tak tahan…”

My husband asked me to be patient.

“Our baby is special. That’s why you are given this coughing problem. You are a strong mother”

Baik.

šŸ˜‰

And now my coughing is getting better. Saya akan kongsi petua-petua menarik tentang merawat batuk nanti ya!

Doakan saya.

Leave a Reply

