Apabila anda patut menulis, apa?

Semua orang patut menulis. Tulislah sesuatu. Apa-apa sahaja yang anda rasa ia bermanfaat untuk kehidupan anda. Tulislah. Tulis, jangan tak tulis.

Suka hatilah. Anda hendak gunakan keyboard kah, atau pen dan pensil di atas meja anda. Ikut suka. Okay, mula!

La, kenapa tak tulis lagi. Oh, apabila anda dan saya patut menulis, apa? Ayat berbelit-belit. Jom baca di bawah.

Tulislah tentang…

  • 3 perkara yang anda syukuri hari ini. Lakukan sekurang-kurangnya seminggu, anda dapat merasakan betapa bahagiannya anda dilahirkan sebagai anda.
  • 3 sikap buruk anda hari ini, dan langkah-langkah untuk memperbaikinya. Supaya hari esok semua orang gembira berurusan dengan anda.
  • Impian-impian anda. Percayalah dengan menulis impian tersebut dapat membantu anda untuk lebih fokus. Tampalkan di tempat yang mudah dilihat. Jadikan ia inspirasi anda dalam menempuh hari-hari mendatang.
  • Senarai insan-insan yang tidak pernah henti mendoakan kejayaan anda terutamanya ibu, bapa dan adik beradik anda. Nyatakan betapa anda menyayangi mereka dan mahu mereka berbangga dengan pencapaian anda.
  • Senarai semak amal ibadah anda. Tahukah anda Allah menyukai amalan berterusan walaupun sedikit? Tidak guna amalan yang banyak tetapi akhirnya anda tidak istiqamah. Contohnya, check list bacaan al quran 10 helai sehari atau hafazan 2 ayat dari al quran.
  • Perkara-perkara yang mempositifkan kehidupan anda. Jangan mengeluh. Jangan negatif. Terutamanya di status facebook anda.
  • Perancangan anda untuk hari esok. 5 minit yang anda peruntukkan di malam hari sebelum hari esok akan menyumbang kepada kelancaran anda menguruskan masa.

Jadi, apa tunggu lagi? Sila tulis komen di bawah sebelum anda mula menulis yang di atas. Okay, gurau sahaja lah ya.

4 thoughts on “Apabila anda patut menulis, apa?

Leave a comment